mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Ensamstående mamma och arbetsliv - ingen lätt kombination

Livet i v�r familj, ensamstående Arbete, Ensamstående, Lagen om anställningsskydd, Mamma, arbetsliv, frånvaro, fyrabarnsmamma, vab Permalink1
Att vara ensamstående förälder är tufft. Det är svårt att få tiden och orken att räcka till för allt som behöver göras. Jag tror att det är tufft oavsett hur många barn en har, men när barnen är många (typ fyra) blir det såklart ännu knepigare att hinna med allt. Jag känner mig konstant otillräcklig. Men på hemmaplan kan jag ändå tampas med det, för de som drabbas av det är vi själva. Det är jobbigt att det är stökigt och att tvätthögarna svämmar över, men det drabbar i alla fall ingen annan än oss (mig och barnen). Ännu jobbigare är det när jag brister i mitt föräldraskap på grund av trötthet och stress, och jag oroar mig mycket för hur barnen påverkas av det, men det är ändå jag själv som sätter ribban och när jag misslyckas är det jag själv som jag får stå till svars till (åtminstone än så länge, när barnen blir större lär väl de också ställa mig till svars). Men värre är det med jobbet. Det är ju ett åtagande gentemot någon annan, där jag faktiskt har ingått ett kontrakt som säger att jag ska arbeta ett visst antal timmar och utföra ett visst antal arbetsuppgifter. Där är det inte jag som sätter ribban, och i den situation som jag befinner mig i nu är det svårt för mig att leva upp till min arbetsgivares krav.  Jag är ofta frånvarande på grund av vab och jag behöver ofta gå iväg under arbetstid för att ta något av barnen till läkar-tandläkare-bvc- eller vad det nu kan vara för besök under arbetstid. Dessutom går jag tidigt från jobbet (tidigare än mina kollegor) för att hämta barnen på förskolan på eftermiddagen alla veckodagar utom en (då hämtar en barnvakt barnen). Jag undrar just hur kul min arbetsgivare tycker att det är? Eller, det undrar jag inte alls förresten, jag vet vad de tycker.  Att jag de senaste veckorna dessutom har behövt springa ifrån på arbetstid för tandläkarbesök, skolbesök och diverse besök relaterade till utredningen inför stressrehabiliteringsprogrammet som jag ska gå (jag har skrivit om det här), har inte gjort saken bättre. Det är tur för mig att Lagen om anställningsskydd finns, och att det står i den att en arbetstagare inte får diskrimineras på grund av föräldraledighet eller vård av barn.
 
Gabriel tar en paus på väg hem från förskolan.
    
#1 - - Agneta:

Ja, fy! Det är ingen lätt sits. När mina barn var små hade jag en 6 månader lång period, då jag aldrig jobbade en hel vecka. När telefonen ringde på jobbet fick man ont i magen, för det var oftast dagis. Mina arbetskamrater fick dra ett tungt lass och jag hade ständigt dåligt samvete över min frånvaro på jobbet.
Tack och lov att det gick över!!
Om jag var arbetsgivare och fick bestämma utan lagar som finns, så skulle jag undvika att anställa småbarnsföräldrar.
Men som du säger, tur att lagarna finns!
Det är endast en bråkdel av alla yrkesår, som man har småbarn.
Om tio år har du glömt hur det var. :D

Svar: Tack för att du är så bra på att ge mig hopp!! En arbetsgivare har ju inte så mycket nytta av en anställd som är borta nästan lika mycket som hon jobbar. Och kollegorna får hela tiden rycka in och ta över arbetsuppgifter som jag inte hinner slutföra i tid pga vab. Utan LAS hade jag nog inte haft något jobb längre.
Mamma bläckfisk

Till top