mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Det där med vad en inte ska säga till någon som har trillingar (plus ev syskon)

Livet i v�r familj, Trillingar Blogg.se, Ensamstående, Kommentarer, Mamma, Många barn, Nyheter 24, Trillingar, fyrabarnsmamma, lista Permalink0

Häromdagen publicerades min lista på ”10 saker som du inte ska säga till någon som har trillingar (plus eventuella syskon)” på Nyheter24, och i några dagar har inlägget även legat på Blogg.ses förstasida. Det är jätteroligt att inlägget har fått sån spridning! Kanske kan det leda till att några personer tänker sig för innan de ställer frågor och ger kommentarer till trillingfamiljer.

Men jag tycker att det är lite fascinerande att det var så många som inte höll med om mitt inlägg. På nyheter 24 finns nämligen en funktion där läsarna får rösta om de håller med eller inte och av de personer som varit med och röstat om min lista var det (sist jag kollade) 31 personer som höll med och 43 personer som inte höll med. Alltså är det fler som inte håller med mig än de som håller med. Men vad är det som de inte är överens med mig om? Tycker dessa personer att det är bra för barnen att få höra hur jobbigt det är för mig att ha dem? Eller att barnen gott kan fundera lite över vad som menas när folk frågar om de är naturliga eller inte? Jag förstår inte riktigt?

Kanske väckte listan reaktioner från personer som inte inser att deras frågor och kommentarer kan såra? Kanske menar de som inte håller med att frågorna/kommentarerna inte är illa menade och därför inte ska tas på ett negativt sätt?

Jag förstår såklart att de som frågar och kommenterar (eller tar foton på barnen) inte har ont uppsåt. Det är ju ovanligt med trillingar och många tycker att det är spännande att träffa en trillingfamilj. Att det väcker nyfikenhet och intresse är inte alls konstigt. Många av de som påpekar hur jobbigt det måste vara för mig, eller hur fullt upp jag har, menar nog dessutom bara väl. De vill med sin kommentar visa omtanke och förståelse för mig. 

Det är såklart inget fel med det, men i det här fallet (och många andra) funkar det inte på det viset att det är tanken som räknas. För det som sägs påverkar mina barn, och mig också, på ett negativt sätt. Och det kan vi kanske vara överens om att det inte är så lyckat?

Med min lista menade jag inte att ifrågasätta folks motiv, för jag tvivlar inte på att de i de allra flesta fall är goda. Däremot vill jag uppmana folk till att tänka sig för innan de öppnar munnen. Det är inte alltid lätt, jag vet. En del tankar liksom bara trillar ut munnen. Det händer mig också och jag har själv trampat i klaveret många gånger och frågat och sagt saker som inte har varit uppskattade. När det händer vill jag gärna att personen ifråga talar om det för mig, så att jag får hjälp att se hur min fråga/kommentar kan uppfattas och lär mig att inte ställa liknande frågor/kommentarer i framtiden.

Positiva kommentarer är däremot för det mesta roliga att få. Så om du tycker att det är roligt att träffa på trillingar så får du jättegärna säga det. Det uppskattar vi. Men gör det på ett sätt som får barnen att känna sig glada och stolta (inte konstiga och jobbiga). Och var snäll och respektera att en del saker är för privata för att fråga om, hur nyfiken du än må vara. Tack!

Busiga trillingar (och lite trillingmamma). 

 

 

 

Till top