mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Barnledig lördag

Livet i v�r familj Ensamstående, IKEA, Mamma, Trillingar, barnledig, ensam hemma, fyrabarnsmamma, hushållsarbete, kontaktfamilj Permalink4
Jag är barnledig! Barnen är hos sina kontaktfamiljer och jag är ensam hemma. Det känns konstigt, men välbehövligt. 
 
Senaste veckan har jag varit så grinig mot barnen. När jag inte har fått en paus från dem på länge så klarar jag inte av allt ljud de för. För barn i fyraårsåldern (och sexåringar) är aldrig tysta. Åtminstone inte mina. Och även om jag tycker om när de pratar med mig, eller med varandra, kan det bli lite för mycket ibland. De sjunger också, ofta och högt. Egentligen är det jättegulligt när de sjunger. Men när en är trött, och de alla sjunger högt på olika melodier (mer eller mindre tonrena), i timmar, då blir det lite tröttsamt, minst sagt. Och så allt gnäll. För fyraåringar har en stark förkärlek för gnäll. Åtminstone har mina det. Plus allt skrik och bråk. De bråkar minst sagt högljutt med varandra. Till exempel så är en ofta använd strategi när något av mina barn blir arg på ett syskon att skrika högt rakt ut. En annan strategi som används allt för ofta är att slå eller på något annat sätt göra illa,sitt syskon, vilket brukar resultera i att syskonet skriker rakt ut istället. Det brukar dessutom, i sin tur, leda till att jag också höjer rösten (fastän jag vet att det bara gör det hela värre). Så det blir en hel del ljud i vårt hem. I hög volym. Hela tiden. DET ÄR ALDRIG TYST!!!! Så det är rätt skönt att få en paus ibland. Även om det känns lite tomt. 
 
Min barnlediga lördag har jag använt till att ta sovmorgon, äta frukost läääänge i lugn och ro, och sen åka till IKEA och köpa en ny säng till Gabriel. Det var det hög tid för. Han har hittills sovit i en spjälsäng med spjälsidorna borttagna men igår gick den sönder. Nu måste jag bara hitta på något sätt att klämma in en säng till i vårt sovrum (vi sover alla i samma rum).
 
Det är inte bara allt ljud som jag behöver en paus från ibland. När barnen är här ägnar jag väldigt mycket tid år hushållsarbete. Så mycket att det ofta känns som att det är det enda jag gör. Helt kommer jag inte undan det fastän barnen är hos sina kontaktfamiljer men tiden som jag då ägnar till hushållsarbete blir väldigt mycket mindre. Idag åt jag en sen lunch på IKEA och kom på så vis undan från att behöva laga mat. Middagen fick bli lite melon och jordgubbar istället. Och popcorn. Så bortsett från lite tvättande (vi måste ju ha rena kläder på måndag) så är det enda hushållsarbete jag har gjort idag att plocka ur diskmaskinen och ställa in disken från min frukost (som åts i soffan framför nyhetsmorgon!!). Så skönt!
 
Min middag när barnen inte är hemma.
 
 
 
 
 
 
#1 - - emma:

så gott med frukt

Svar: Eller hur, och mycket nyttigare än skålen med smågodis som jag vräkte i mig på fredagskvällen (min hemlis, för officiellt äter vi bara godis på lördagar i detta hem).
Mamma bläckfisk

#2 - - Anna:

Jag unnar dig verkligen lugn och ro och tystnad ❤

Svar: Tack!
Mamma bläckfisk

#3 - - Sandra:

Njut!

Svar: Tack!
Mamma bläckfisk

#4 - - Karin:

Du är så himla värd att få en dag bara för dig ibland!! Glädjer mig att läsa att du tagit hand om dig själv och inte försökt klämma in så många "det här måste jag få gjort" saker som möjligt. Vi har en slappardag här idag, med groteska mängder film för barnen och andastid för mamman. Efter fyra dagar camping sol bad och kompishäng (för barnen) känns det helt ok att släppa alla duktighetsprinciper. ;)

Svar: Tack!! Du med! Slappardagar med film är det bästa som finns! Särskilt efter intensiva campingdagar.
Mamma bläckfisk

Till top