mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Vinter, VAB och kräksjuka

Livet i v�r familj, sjuka barn Alla hjärtans dag, Barnkalas, Ensamstående, Kalas, Kräksjuka, Magsjuka, Mamma, Trillingar, VAB, fyrabarnsmamma Permalink3
Denna vinter har hittills sett väldigt lovande ut. De senaste åren, efter det att jag började arbeta igen efter att ha varit föräldraledig med trillingarna, har vintrarna nog bestått av mer VAB än arbetstid och från och med november fram till och med april har vi befunnit oss i ett kroniskt VAB-helvete.
 
Detta år har dock barnen hittills (peppar, peppar) varit mycket mindre sjuka. I januari blev det bara totalt två VAB dagar på hela månaden! Helt fantastiskt! Och vi klarade oss utan VAB halva februari. Men nu verkar lyckan ha vänt. Här bör den läsare som är känslig för sånt som är äckligt sluta läsa, för det som följer innehåller en del otrevlig information.
 
Under natten till idag fick Camila feber och i morse blev bli varse om att febern var inledningen på ett besök från en väldigt ovälkommen gäst. Kräksjukan!!! Den ensamstående fyrabarnsförälderns mest fasade och avskydda virus!
 
Det har varit, och är fortfarande, så himla synd om Camila! Men hon har hanterat det fantastiskt bra. Utan att gnälla tycks hon ha accepterat sitt öde. Och hon är jätteduktig! Bortsett från en eländig incidens i soffan (så har vår sen några månader tillbaka nya soffa förlorat sin rena oskuld och fått sig sin första indränkning i kräks) så har hon lyckats få allt att hamna i byttan som hon har fått ha vid sin sida hela dagen (som hennes mamma fått tömma och rengöra rätt många gånger). Och trots att hon mått så illa och tycker att det är så äckligt så han hon tvingat i sig vätskeersättningen som hon blivit serverad. Jag tror faktiskt att hon hanterar sin sjukdom mycket bättre än jag skulle ha gjort. Jag skulle ha gnällt en massa och tyckt förfärligt synd om mig själv (och vem vet, kanske får jag snart chansen att göra det, jag kan ju bli smittad) . Kanske beror det på att hon är bjuden på födelsekalas hos en av sina bästa vänner på lördag? Hon tycks vara fast besluten att snabbt ta sig igenom detta så att hon blir frisk i tid för att gå på kalaset. Hon har faktiskt gjort precis som jag har bett henne i dag. Det enda hon har vägrat att lyssna på är när jag antytt att det nog tyvärr kan bli så att hon inte kommer att kunna gå på kalaset. Jag föreslog att vi kanske kan bjuda hem hennes väninna istället, när alla är friska, och ha ett litet minikalas för henne här. Men Camila bara blängde på mig och sa att hon visst ska gå på kalaset på lördag.
 
Så nu fasar jag inför lördagen. För även om Camila blir frisk till imorgon så hinner inte de 48 timmar som en ska vänta innan barnet får vistas bland andra barn igen passera. Och även om hon hinner blir frisk, och vi tummar lite på 48- timmarsregeln (det är trots allt förskolans regel den gäller kanske inte för kalas?) så är risken stor att någon av bröderna är sjuka då. För sannolikheten att samtliga bröder ska klara sig undan är ju lika med noll. Och om jag låter min dotter gå på kalas medan det fortfarande härjar kräksjuka i vårt hem hamnar jag nog på topp tio listan över världens mest oansvariga föräldrar. Så risken att jag måste göra en liten kalassugen flicka väldigt besviken och ledsen på lördag är stor.
 
Trillingbröderna är också bjudna på kalaset. De blir nog också lite besvikna om de inte får gå på kalaset, men tar nog inte det beskedet alls lika hårt som Camila. Hon har pratat om sin väninnas kalas massor sen hon fick inbjudan och hon har engagerat sig och valt ut present själv och slagit in den själv. Att hon fick välja presenten till sin kompis själv gjorde att den blev lite dyrare än tänkt, men det gör inget när en kan balansera det genom att bröderna får ge lite mer ekonomiska presenter så att den totala presentsumman ändå hamnar inom ramen för min budget. Det är så praktiskt att ha trillingar!
 
Min lilla Camila (och syskonen också) fick hjärtformad smörgås till frukost på alla hjärtans dag (pepparkaksformar är så användbara!).
 
#1 - - geraldine:

Snälla stanna hemma om barnen fortfarande riskerar att smitta någon annan...

Svar: Du har helt rätt i att man ska undvika att riskera att smitta någon. Men jag tog ändå beslutet att låta Camila (och Theo) gå på kalaset. Jag bedömde risken för smitta som väldigt liten.
Mamma bläckfisk

#2 - - Hanna:

Stackars Camila! Hoppas att ni andra klarade er och att hon fick gå på det efterlängtade kalaset! Kramar 🍀

Svar: Tack! Otroligt nog klarade sig alla andra (både syskonen och jag) undan! Jag tror knappt det är sant! Kram!
Mamma bläckfisk

#3 - - Anonym:

Nu är det söndag och ni kanske redan har varit på kalaset. Men jag vill bara säga att 48 timmar är inte bara förskolans regel utan något som är jätteviktigt att hålla på pga risken att sprida viruset.
Min systerson som hade leukemi hade kunnat dö om han drabbades av vinterkräksjuka. Han skulle inte ha gått på ett kalas pga infektionskänslighet, men hans syster gick ju på kalas och liknande och kunde därmed ta hem smittor.
Så snälla: håll på 48-timmarsregeln oavsett vad det gäller.

Svar: Det blev så att Camila och Theo fick gå på kalaset. De 48 timmarna passerade under pågående kalas, så vi tummade bara på dem pyttelite. Hade något av barnen där, eller deras syskon, varit extra infektionskänsligt hade vi inte gått dit. Men alla barnen på kalaset var från deras förskola där magsjukan gick så risken var nog lika stor för vem som helst av barnen som var där att insjukna under kalaset. Men som tur var blev ingen sjuk.
Mamma bläckfisk

Till top