mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Tidig fredagkväll - med hopp om sömn

Livet i v�r familj, sömn Barn som vaknar på vaknar på natten, Ensamstående, Mamma, Nattning, Sömn, fredag, fredagsmys, fyrabarnsmamma, sömnbrist Permalink1
Plötsligt händer det! Alla fyra barnen somnade före 20:00! Två av dem sov redan 19:30. De var så trötta så de bara hann se halva fredagsfilmen, och själva myset, det vill säga popcornen, hann vi inte med alls.
 
Vanligtvis brukar de få vara uppe lite längre på fredagar för att hinna se en film efter middagen. Men det gör egentligen ingen skillnad, för de brukar ändå inte somna förrän någon gång mellan 20:30 -21:00, oavsett när de nattas (mån-fre nattas de 19:30). Eller, oftast är det någon som slocknar tidigt, direkt vid läggning, och någon som somnar sent. Vem av dem som gör vad varierar dock.
 
Nu tänker faktiskt även jag gå och lägga mig i förhoppning om att också jag ska somna mycket tidigare än jag brukar. Jag är nämligen helt galet trött. Natten till idag sov jag bara en kort stund. En av mina små musketörer hade magont som höll både honom och mig vakna i några timmar under natten. När han väl lyckades somna vaknade en annan liten musketör och när hon väl lyckades somna om vaknade storebrodern och behövde gå på toa. När han väl somnade om och jag också var på väg att göra det ringde väckarklockan och det var dags att gå upp.
 
Finns det något finare än sovande barn? De är så underbara! Klockan 19:30 sov dessa små (Matias och Camila) redan, trots att det är fredag. Några minuter senare sov även de andra två bröderna.
 
 
 
 
 
 
#1 - - Agneta:

Hoppas du fick en lång och sovande natt och att du vaknade utvilad och pigg idag. :D (Hoppas kan jag väl få göra)

Svar: Tack! Nja, jag somnade nog redan vid 22, vilket är tidigt för mig. Men Matias vaknade klockan fem och var fast besluten på att jag också skulle vakna då, så även om det blev en bättre natt än de flesta så kom jag inte upp i de där efterlängtade åtta timmarna.
Mamma bläckfisk

Till top