mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Underbara barn 2017

Livet i v�r familj, aktiviteter för barn "man", #underbarabarn2017, Mamma, Snazaroo, Stockholmsmässan, ansiktsmålning, barnmässa, fyrabarnsmamma, konsumtion, mässa, onödig konsumtion, underbara barn, underbara barn 2017, underbara barn mässa, underbara barnmässan Permalink2
Det blev en helg med mycket aktivitet och nu är jag helt slut. Snart sex år av sömnbrist och ständig övertrassering av återhämtningskontot har lett till att jag numera blir jättetrött i flera dagar efter att ha varit i farten. Men det blev en bra helg.
 
Jag borde så klart ha skrivit om den redan igår. Eller, om jag hade varit en duktig bloggare så hade jag så klart skrivit om den redan i helgen. Men att vara en duktig bloggare, som uppdaterar sin blogg dagligen, är liksom inte möjligt i min situation. Tiden räcker inte till för det.
 
Stor del av helgen utspelade sig på UnderBARA BARNmässan. Jag var där med bara Matias i fredags och i söndags var jag där tillsammans med alla barnen. Då var barnens pappa också med. Att vara ute på den typen av äventyr med allihop själv vågar jag mig inte på.
 
Mellan mässdagarna klämde vi också in ett besök på en loppmarknad på barnens förra förskola och lekplatslek med kamraterna från förra förskolan, hårklippning på frisörsalong (Gabriel och Theo) och lite shopping (kläder till barnen och mat) under lördagen.
 
Underbara barnmässan var toppenrolig för barnen, som vanligt. Detta år blir det fjärde året i rad som vi besöker den (första gången låg trillingarna i min mage). Barnen älskar det och pratar redan om nästa år. Själv har jag lite dubbla känslor. Jag tycker att det är roligt att se alla fina saker som ställs ut och jag blir inspirerad av entreprenörsandan som råder där. Men samtidigt tycker jag att det är helt galet med all konsumtion. Alltså, hur mycket saker behöver egentligen ett litet småbarn? Och är det verkligen så smart att lära barnen att det är viktigt att ha en massa fina, designade, kläder, inredning och saker?
 
Visserligen är det många av utställarna på mässan som nischat sig på just giftfria material, närproduktion, etcera. och det är ju bra. För barnen behöver ju kläder, sängkläder, snacks och leksaker (åtminstone några). Men ändå, det går inte att komma ifrån att mycket av det som produceras och säljs i själva verket är helt onödigt. Om jag inte hade begränsats av att jag inte har råd att handla en massa så hade jag nog lockats att köpa en massa saker som vi egentligen inte behöver och hur miljövänliga produkterna än är så är ändå onödig konsumtion bland det sämsta som en kan syssla med om en vill att vår jord ska fortsätta att vara ett bra ställe att leva på även i framtiden.
 
Nu undrar ni kanske varför jag ändå åker dit med barnen varje år, när jag sen sitter och gnäller över all överkonsumtion? Det finns framför allt två skäl till det. Det ena är att det blir en prisvärd upplevelse för barnen. Mässan vimlar av olika roliga aktiviteter för barnen och det är gratis inträde för barn upp till sex år. Så för kostnaden av min inträdesbiljett (140:- för den som har medmerakort) får barnen en heldag med massor av skoj. Fast, riktigt så billigt blir det ändå inte för vi handlar mat, och fika, och en del shopping går inte att låta bli att göra. Men det blir ändå mycket valuta för pengarna. Det andra skälet är att det är en arena där barn faktiskt får finnas och höras, samtidigt som miljön också är stimulerande för mig som vuxen. Det finns inte så många ställen där barn faktiskt är välkomna på barns villkor. De flesta sammanhang där vuxna vistas är ju galet tråkiga för barn, som förväntas uppföra sig som små minivuxna eller till och med ännu bättre (hur många vuxna är tysta, stilla och aldrig i vägen?). Och vice versa, barns arenor brukar inte vara så spännande för vuxna (t.ex. lekparker). Men på Underbara barnmässan blandas barn- och vuxenverksamhet på ett sätt som är rätt unikt i Sverige. 
 
Barnens favoritaktivitet på mässan i år blev ansiktsmålningen, hos de tre som valde att göra det, det vill säga piraterna kapten svartskägg (Matias) och kapten rödskägg (Theo) , och katten Camila. Gabriel tyckte istället att det bästa med mässan var att åka skidor.
 
Ansiktsmålningen stod snazaroo för.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
#1 - - Karin:

Alltså det där med att barn inte är välkomna i vuxenvärden är SÅ sant! Mina barns DAGIS hade föräldramöte idag. Men jag kunde inte komma eftersom man inte fick ha barnen med sig. Jag letar förtvivlat efter aktiviteter där både jag och barnen är välkomna. Öppna förskolan är min räddning, annars skulle jag väl aldrig se en annan vuxen människa förutom familjen. ;)

Men det hade ju varit kul att kunna gå en kvällskurs eller gå på en konsert eller nåt annat som inte är en renodlad "barnaktivitet" i dom perioderna jag är ensamstående.

Kan tipsa om Urkultsfestivalen, inte helt billigt men gratis inträde för små barn, stor lekplats, barn får ta plats på dansgolvet och överallt, barnen får festivalband om dom vill, det säljs hörselkåpor för barn på festivalområdet och det är barnvagnar och bärselar med sovande barn överallt framåt natten. Bästa familjesemestern EVER. Lägg till god stämning och människor som bryr sig om varandra överallt.

Svar: Tack för tipset! Jag tycker att Sverige är väldigt åldersegregerat och att toleransen mot barn i allmänhet är väldigt låg. Under Matias första 1,5 år bodde vi i Guatemala och där var det inte alls så. Barn sågs som en naturlig del av samhället och det fanns till exempel massor av olika sorters barnvänliga restauranger och fik.
Mamma bläckfisk

#2 - - Ulla Andersson:

Vilka fina barn,så stora dom blivit. jättekram

Svar: Tack!! Ja, de växer så det knakar. Stor kram!!!
Mamma bläckfisk

Till top