mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Bråk och tålamods- och tidskrävande skol- och förskolehämtningar

Livet i v�r familj Bråk, Ensamstående, Fyraåring, Mamma, Trillingar, fyrabarnsmamma, förskolehämtning, hämtning, livet med barn, sexåring, ytterkläder Permalink4
Det blir alldeles för lite skrivet på denna blogg numera. Jag vill ju att den ska fungera lite som en dagbok som barnen kan läsa när de blir större. Men istället har den blivit en kanal för mig att gnälla av mig i lite då och då. Nåväl, det kanske är ett tecken på att jag behöver det. En sån kanal alltså. Men jag måste nog försöka att också bli lite bättre på att dokumentera vårt dagliga liv, så att barnen om de läser bloggen när de blir större inte får intrycket av att vårt liv bara bestod av elände när de var små. För så är det absolut inte.
 
Men, just nu är vi faktiskt inne i en ganska så eländig period. De senaste veckorna har varit fulla av konflikter. Årstiden i kombination med åldern på barnen är inte alls lyckad. Plus att jag har mycket nu och kommer att ha det ett tag framöver, vilket gör att jag är stressad och har ännu mindre tålamod än vanligt. Det blir en ond cirkel. Ju sämre jag klarar av att hantera barnens bråk desto mer bråkar dem, och ju mer de bråkar desto tröttare jag blir jag och i och med det även sämre på att hantera bråken.
 
Igår konstaterade jag att det tar över en timme från det att jag anländer till skolan/förskolan för att hämta barnen till dess att vi sitter i bilen och är klara för att åka därifrån. Mer än en timme!!! Så har det varit i flera veckor nu. Under tiden ser jag hur de andra föräldrarna kommer och går. Det känns som om alla andras barn snällt klär på sig sina ytterkläder och travar iväg vid sidan av sin förälder. Så är det naturligtvis inte, det förstår jag ju. Men det är betydligt lättare att hantera en gränstestande fyraåring och eventuellt ett syskon, än fyra barn samtidigt. Medan jag ägnar mig åt en av dem sätter de andra tre igång med bus. Och de triggar igång varandra. Och distraherar varandra. Och pratar så högljutt ned varandra att min röst blir en piss i havet som passerar förbi helt obemärkt. Tills jag tappar tålamodet och börjar skrika åt dem. Då är den dåliga cirkeln igång igen. 
 
Suck!
 
På väg ut från trillingarnas förskola. Det går inte fort! Istället för att gå ner för trappan, ta  på sig
sina ytterkläder och gå snällt bort till bilen, vill mina barn göra allt annat än just det. Här åker de
på rumpan ner för trappan (vilket är ok för det går åtminstone åt rätt håll, men när de springer
upp igen för att göra om det , igen och igen, då tryter tålamodet). Den fjärde lilla musketören har
inte kommit runt kröken än.
 
 
 När jag anländer till förskolan/skolan för att hämta barnen är där fullt med bilar. När vi väl kommer därifrån är där i stort sett tomt. Alla andra föräldrar och barn har redan hunnit hem.
 
 
 
#1 - - Agneta:

Jisses vilket tålamod du måste ha! Funkar det inte att muta dem? Ta med en äggklocka och lova dem glass innan middagen om de sitter i bilen innan den ringer? Vilken fin trappa de har i förskolan, med bokstäver och bilder...den gillar jag!

Svar: Åh jag önskar verkligen att jag hade massa tålamod, men det är dessvärre inte alls min dygd. Jättebra idé med äggklockan! Det ska jag prova. Ja, trappan är jättefin. Gott nytt år!!!
Mamma bläckfisk

#2 - - Sara:

Har du möjlighet att få hjälp av personalen? Eller iallafall ringa innan och be personalen förbereda dem på att de snart skall gå hem?

Svar: På deras förra förskola fick jag ofta hjälp av personalen. Där var de dessutom ofta ute, och alltså redan påklädda, när jag kom för att hämta dem. På den förskola där det går nu är det annorlunda och hämtningarna tar väldigt mycket längre tid. Jag har faktiskt varit med om att personal har stått och klagat över att hen behöver stänga istället för att hjälpa till. Men de flesta av personalen där gör så klart inte så.
Mamma bläckfisk

#3 - - Maya:

Använd din list, och muta dom. Först ut i bilen och som dessutom klätt på sig själv så mycket det går får ett fint pris! Samla stjärnor eller något på ett papper och när två veckor gått får den som klarat sig bäst en fin liten liten sak. Ibland måste man vända gnället till något annat...

Svar: Ja, jag klarar nog inte detta utan en rejäl dos mutor. Stjärnor är bra idé. Jag ska prova det. Tack för tipset! Gott nytt år!!
Mamma bläckfisk

#4 - - Anna:

MUTA!!!! Det har funnits perioder i barnens liv där jag konstant gått omkring med småpåsar med minigelébjörnar i fickorna. (Från haribo och brukar finnas på tex Ö&B)
Förklara för barnen att alla som snabbt klär på sig får en gummibjörn, den som väntar lugnt vid dörren får en gummibjörn, den som utan att krångla följer med till bilen får en gummibjörn. Sen när ni har fått snurr på hämtningarna fasas björnarna ut och används på något annat område...
Nä, jag har inga sockerfobier även om barnen idag i stort sett bara får lite godis på lördagarna. Jag har idag en 8åring och tvillingar på 6 så jag har en liten känsla för hur stökigt livet kan vara. Även om de har en närvarande far har jag genom åren varit ensam med barnen väldigt mycket, och vet du vad, även om avlastning är skönt är det många gånger enklare att vara ensam vuxen, för då är det MINA regler som gäller! ;-)
LYCKA TILL!

Svar: Men så smart, jag ska prova det. Sockerfobi är nog mest för de som bara har ett barn. Ju fler barn, desto färre fobier. Jag håller med, det är faktiskt oftast lättast att göra saker och ting själv. När någon annan vuxen försöker hjälp till blir det ofta totalt kaos. Gott nytt år!
Mamma bläckfisk

Till top