mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Treåringar- trillingar med få föräldraledighetsdagar - och Tom Tits med Matias

Livet i v�r familj, Trillingar, aktiviteter för barn Ensamstående, Föräldraförsäkring, Föräldraledig, Mamma, Södertälje, Tom Tits experiment, Trillingar, fyrabarnsmamma, föräldraledighet, föräldrapenning, orättvist, treåringar Permalink2
Med treåringar spelar det liksom ingen roll hur en försöker, det blir alltid fel ändå. Åtminstone känns det så. Jag har ju tre stycken och även om de såklart inte missnöjda hela tiden, så är det alltid någon av dem som är det. För de turas om. När en är färdig tar en annan över. Jag känner mig som om jag står vid ett sånt där tivolispel där en ska slå på en gubbe som hoppar upp ur olika hål. När jag har slagit ner den i ett hål poppar den genast upp ur ett annat. Inte för att jag slår mina barn, men jag lägger en väldig massa tid och energi på lugna ner, avleda, resonera (som om de vore någon vits med det) eller bråka (när tålamodet tryter) med var och en av dem, och när jag har fått en av dem att lugna ner sig tar nästa vid och det är bara till att börja om igen.
 
Det faktum att de är fyra är i sig en källa till en massa utbrott. Det är ju ofrånkomligen så att någon av dem måste vara först, och någon sist, på nästan allt vi gör. Alltså måste de turas om. Ibland går det bra. Ofta gör det inte det. Idag har vi till exempel haft en 20 minuter lång skriksession från någon som åt upp sina kakor snabbare än sina syskon och sen inte fick ta de andras. Det är inte lätt att vara en treårig trilling eller ett två år äldre trillingsyskon (inte så lätt att vara mamma till treåriga trillingar och ett två år äldre trillingsyskon heller för den delen)!
 
Så att ibland få vara med bara ett av barnen är guld värt, både för mig och för barnen. Därför är det så synd att trillingar (eller tvillingar, fyrlingar, osv.) inte har samma rättigheter som enlingar vad gäller föräldraförsäkringen. Jag skulle så gärna ha velat kunna fortsätta att vara ledig med ett (ibland två) av barnen på fredagar fram till dess att trillingarna börjar skolan. Men mina föräldraledighetsdagar kommer att ta slut långt före dess. Mina barn har ju mycket färre föräldraledighetsdagar per barn än de hade fått om de hade fötts var och en för sig. Trillingar får nämligen bara en full pott att dela på och sen ett visst antal extra dagar per "extra" barn. Mina trillingar fick en full pott på 480 dagar och sen 180 dagar till per "extra" barn (för de som fötts efter 1 januari 2014 är det lite bättre, men fortfarande långt från rättvist). Totalt delar de på 840 dagar, vilket ger dem 280 dagar var (istället för de 480 som en enling får). Av de extra 180 dagarna per "extra" barn är dessutom hälften, dvs 90 dagar, på lägsta nivå (180 kronor minus skatt per dag), vilket i princip gör dem oanvändbara för att ersätta en arbetsdag. Med andra ord har de bara 190 fulla föräldraledighetsdagar var. Det känns rätt orättvist. Särskilt med tanke på att deras behov av att få ha egentid med mig är större än för de flesta barn.
 
I fredags var Matias ledig (igen, det blev av olika skäl två lediga fredagar i streck för honom). På morgonen var vi på BVC och fick hans syn kollad. Det var nämligen lite oklarheter kring ena ögat på hans femårskontroll för några månader sen så i fredags hade vi tid för att göra om kontrollen. Den här gången klarade han den. Skönt!!
 
Sen åkte vi till Södertälje och hälsade på en kär "gammal" vän (den kvinna som min pappa levde ihop med under många år när jag var i tonåren) som bjöd oss till Tom Tits experiment.Vi hade en helt fantastisk dag! Matias hade jätteroligt och jag fick möjlighet att umgås och prata med en vuxen person som jag tycker mycket om en lång stund utan att bli avbruten sjuttio gånger per minut. Matias var så upptagen med allt roligt på Tom Tits experiment att vi faktiskt fick prata i rätt långa stunder utan att bli avbrutna alls.
 
I Södertälje, på väg till Tom Tits Experiment.
 
 Det fanns massor av spännande att se på Tom Tits experiment.
 
 Matias i cafeterian.
 
"Jag låter som en gummibjörn".
 
 
 En liten kille på en stor stol.
 
 
Gungor av olika slag och för olika åldrar (en väldigt bekväm gunga för trötta små prinsar
och en betydligt mindre bekväm till pigga krutgummor).
 
 
 Inne i dimman.
 
 Liten lastbilschaufför.
 
#1 - - Agneta:

Men va?! Varför i hela friden är det så med föräldradagarna?? Jag har alltid trott att varje barn hade rätt till lika många dagar, oavsett om man är enling, tvåling eller treling...(hittepåord)
Men teoretiskt kan det ju födas fyra syskon med 9 månaders mellanrum, (kanske inte vanligast) då får man alltså full pott?
Så dumt!!! Så orättvist!

Svar: Precis! Det känns faktiskt orättvist även om jag såklart är tacksam för att föräldraförsäkringen finns över huvud taget. Men trillingar (och andra flerlingar) borde ju ha samma rättigheter som "vanliga" barn tycker jag.
Mamma bläckfisk

#2 - - Agneta:

Och de där garantidagarna, lika dumt påhitt, ingen kan ju vara hemma från jobbet med den lilla ersättningen. :/

Svar: Nä, det går ju bara för de som har det så bra ställt att de kan klara av ett rätt stort inkomstbortfall, men det kan sällan ensamstående mammor.
Mamma bläckfisk

Till top