mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Ingen vila på helgerna

Livet i v�r familj Barn, Ensamstående, Föräldraledig, Helg, Mamma, Trillingar, Trött, Vila, fyrabarnsmamma, föräldrakooperativ Permalink2
Helgen lider mot sitt slut. Jag är också slut. Det är jag ofta efter en helg. Det är jag visserligen på vardagar också, men det är lite mer anmärkningsvärt att jag är det på helgerna, trots att vi inte har gjort något särskilt. Innan jag blev fyrabarnsmamma (eller mamma över huvud taget, det var ju inte så vilsamt med ett barn heller) brukade jag känna mig utvilad efter en helg. Åtminstone ibland. Det händer aldrig numera. Ändå tycker jag om helgerna. För trots att det är stojigt, stimmigt, bråkigt, stökigt och en väldigt massa jobb med att försöka tillfredsställa barnens behov, och i möjlig mån även deras andra krav (de vill ju ha något från mig i stort sett hela tiden), och en konstant kamp för att hålla vårt hem i någorlunda beboeligt skick, så tycker jag om att vara med mina barn.
 
Den här helgen har jag handlat, varit ute med barnen, varit hos frisören med barnen (Gabriel och Theo blev klippta och är nu jättefina), städat, tvättat, badat barnen, lagat mat till barnens förskola (föräldrakooperativ, vi föräldrar turas om att laga deras mat), och pluggat lite (läser en distanskurs vid sidan av allt annat). Det låter inte så mycket, men samtidigt som detta har gjorts har jag dessutom tagit hand om tre treåringar och en femåring. Multitasking på extremnivå.
 
Tur att jag har fredagarna då jag är föräldraledig med ett barn, så att kan ladda batterierna lite före helgen. I fredags var det Theo som var ledig. Vi åkte på utflykt till stan (Stockholm) och gjorde bland annat ett studiebesök på min arbetsplats.
 
Dagens dagsverke, kycklinggryta med små kycklingbitar till barnens lunch
på förskolan imorgon.
 
Årets första picknick.
 
Theo på tåget på väg till stan.
 
 I lekparken.
 
 
 Glad liten bilförare.
 
#1 - - Agneta:

Läser du på distans också?! När jag jämför ditt och mitt liv, så kan jag inte begripa varför jag tycker att jag har lite tid!? Jag vet att man inte delar med sig av hela sitt liv på en blogg, men alltså hur orkar du?
Jag väntar fortfarande på att du ska få någon form av avlastning, för jag kan inte förstå vart och hur du laddar batterierna? Jag beundrar dig!

Svar: Tack! Men om du visste hur det ser ut hemma hos oss skulle du nog inte vara lika förundrad. Ordet "stökigt" tar liksom nya dimensioner hos oss. Laddar batterierna gör jag nog dessvärre inte så ofta, vilket ju inte är så hållbart i längden, jag vet. Men kursen som jag läser, familjepsykologi (Högskolan i Kristianstad), är så intressant att den ger mycket mer än den tar. Den är på halvtid och hittills har jag lyckats kämpa mig igenom den med nöd och näppe, men det går (än så länge).
Mamma bläckfisk

#2 - - Isabelle:

Hej!

Jag har kommit in på kursen familjepsykologi I. Hur var tentor och sånt upplagt på kursen? :)

Svar: Vad roligt, grattis! Det är en jätteintressant kurs. Vi hade grupparbeten via nätet med skriftliga inlämningsuppgifter, och individuella tentor med ett flervalsfrågor som ska besvaras under en viss tidsram, t.ex. 30 minuter för 18 frågor. Tentorna kunde göras när som helst under en viss tidsperiod, t.ex mellan tors kl 12:00 och söndag 12:00. Tentorna var rätt omfattande och det krävs att man har läst all litteratur för att man ska klara dem. Men jag tyckte ändå att de var väldigt smidiga att skriva. Det tog sällan mer än 30-40 minuter. Grupparbetena är däremot rätt tidskrävande. Lycka till!
Mamma bläckfisk

Till top