mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Nystarten blev en flopp

Livet i v�r familj Bläckfisk, Ensamstående, Mamma, fyrabarnsmamma, mammablogg, nystart, nytt år, nyår, nyårslöften, sjuka barn, öroninflammation Permalink0
Det nya året började inte som jag hade tänkt. Den planerade nystarten blev en flopp.
 
Jag ägnade en hel del tankeverksamhet under förra årets sista dagar åt att noggrant tänka ut en realistisk plan för hur jag ska kunna skapa ett lite hälsosammare liv för mig och barnen trots att vi lever så pressat både tidsmässigt och ekonomiskt. Planen var att minska på sockret, byta kakor och godis mot grönsaker och frukt, ta promenader på lunchrasten på jobbet, göra såna där 7-minuters träningspass som finns på Youtube på kvällen (att hinna träna på riktigt är liksom helt omöjligt just nu), klämma in några mikro-mindfulnesspauser under dagarna, gå och lägga mig tidigare på kvällarna för att få mer sömn, samt gå upp tidigare på morgonen för att minska stressen när vi ska iväg till förskola och jobb. Ganska många förändringar visserligen, men alla små och inte särskilt tidskrävande. Så jag trodde faktiskt att det var en genomförbar plan.
 
Men det blev pannkaka av min planerade nystart. För ingenting sätter stopp för mina planer så effektivt som sjuka barn. När barnen är sjuka går det liksom inte att göra någonting. Då kommer jag inte ut och kan alltså inte handla någon hälsosam mat. Att hinna göra några träningspass när barnen är sjuka är det inte tal om, inte ens om de är så korta som sju minuter. Några promenader på lunchrasten på jobbet har det inte heller blivit, jag har ju inte kunnat gå till jobbet. Och sömnen har det varit ännu mer illa ställt med. Att gå och lägga sig tidigt går ju inte om barnen inte sover och faktum är att det knappt blir någon sömn alls de nätter då barnen, eller något av barnen, är sjuka.
 
Men från och med idag ser det faktiskt lite ljusare ut. Jag var inställd på att vara hemma med Theo idag men det blev ändrade planer.  Theo har öroninflammation och påbörjade sin penicillinkur igår kväll, så jag räknade med att han fortfarande skulle vara dålig idag och att penicillinet skulle börja kicka in först imorgon. Men imorse var han hur pigg som helst och när vi skulle lämna de övriga tre på förskolan ville även Theo stanna kvar där. Så plötsligt och oväntat fick jag ge mig iväg till jobbet. Lycka!
 
En promenad på lunchrasten lyckades jag klämma in också, även om den inte blev så lång som jag skulle ha velat. Men middagen fick bli korv, inte så nyttigt direkt. Dock med mer grönsaker till än vad vi har brukat ha och på min tallrik byttes potatismoset ut mot sallad (jag hade gärna gjort så på barnens tallrikar också, men då hade de inte ätit). Alltid något. Att komma i säng tidig är det dock kört med, för då skulle jag redan behövt vara där för ett bra tag sen (istället sitter jag här och bloggar).
 
Frukt är nyttigt och gott, men när man är sjuk och har öroninflammation är det
inte så kul att äta (Theo älskar sin pepparkaksgubbshatt, som han har vägrat
att ta av sig sen lucia. Han till och med sover med den på).
 
 
Till top