mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Inredningsångest i zombiehemmet

Livet i v�r familj Barn, Ensamstående, Mamma, barnrum, fyrabarnsmamma, inredning, inredningstips, sömnbrist, tips, vackra hem, zombie, ångest Permalink2
Efter flera sömnlösa nätter i streck, med förkylda barn som turas om med att vakna febermosiga och snörvliga, och ett barn som har lagt sig till med den dåliga vanan att vakna pigg som en mört klockan fyra på morgonen, kan jag konstatera att zombies faktiskt finns på riktigt. Jag är nämligen en.
 
Det där med att komma tillbaka till arbetet utvilad efter en långhelg gäller inte för mig. Mina barn har nämligen en enastående förmåga att bli sjuka just på långhelgerna. Och när de är sjuka så sover de dåligt (värre än vanligt alltså) och eftersom de turas om med att vara vakna under natten så blir det i stort sett ingen sömn alls för mig. Från vilken ålder slutar barn att väcka (behöva) sin förälder när de har svårt att sova på natten? Tonåren?
 
När barnen är sjuka hamnar vårt liv i pausläge. Livet pågår som vanligt utanför vår dörr men inne hos oss står det stilla. Eller, helt stilla står det ju inte, tvätthögen fortsätter att växa obönhörligt och stöket ökar faktiskt i snabbare takt än vanligt (vi är ju hemma hela tiden). Så egentligen hamnar vi i någon sorts rewind i slowmotion situation (för de som inte upplevt kassettbandstiden; rewind = <<) , dvs, saker och ting går bakåt och jag hamnar ännu mer efter med allt. I mitt zombieliknande tillstånd försöker jag att i alla fall få fram mat till barnen (som de inte äter eftersom de är så förkylda), plocka undan, sätta på en diskmaskin, fylla en tvättmaskin, plocka undan lite leksaker, ta fram mat igen, plocka undan, tömma diskmaskinen, hänga tvätten, plocka fram kvällsfika, och så vidare. Men det går sakta och jag kommer liksom inte framåt. Jag plockar lite, men det stökas till mer än jag orkar och hinner plocka. Jag tvättar lite, men det smutsas ner mer än jag orkar och hinner tvätta. Så efter några dagars sjukdomsisolering ser vårt hem ännu värre ut än vanligt och med tanke på vilken katastrofzon det vanligen är så innebär värre än vanligt att det blir så stökigt att det är snudd på outhärdligt att vara där.
 
Såna stunder gör jag bäst i att undvika bloggvärlden så gott jag kan. För bloggvärlden är helt översvämmad av inredningsbloggar, känns det som. Det vimlar tydligen av människor som lever i vackra, estetiska, hem i perfekt symmetri mellan färg och form, som har en massa tid och pengar att ägna åt att arrangera nya perfekta inredningsmästerverk i sina klanderfritt välstädade boningar. Visst unnar jag dessa människor att få bo i trivsamma hem, men ändå får detta stora intresse (hets?) och fokus på inredning mig att känna mig så misslyckad. Budskapet är klart som korvspad; Vackert hem = lyckad människa.
 
Så det var bra att jag i går kväll, när jag låg och smygsurfade på mobilen medan barnen höll på att somna  (bara för att vakna igen en stund senare), hamnade på Carola Wetterholms blogg och hennes underbara inredningsinlägg (du hittar det här). Kanske är det inte så att alla andra har perfekta hem och kanske finns det ingen korrelation mellan perfekt hem och lyckad människa? Faktum är att det finns massor av härliga, beundransvärda, personer som bor i kaotiska hem och en hel del urtrista personer som lever i vackra, klanderfria, hem (och vice versa också förstås, för det finns ju ingen korrelation). 
 
 
 
Inredningstips till barnrummet i den genuina stilen "caotic chique". Det är så lättfixat! Det enda du behöver göra är att lägga barnens saker huller om buller i en hylla. Lite extra snyggt blir det om du låter barnen göra det själva. Enkelt, stilrent (allt i samma kaotiska stil) och originellt (ingen hylla blir den andra helt lik). 
 
#1 - - NORRSKEN EMMA:

ha en fortsätt bra måndags kväll

kram

#2 - - Maya:

Våra var runt tre när vi totalt tröttnat på att aldrig få sova. Vet inte om ni måste sova tillsammans allihop men vi har försökt få dom sova i eget rum.
Men tillslut tröttnade vi helt på vår egen sömnlöshet. Vi förklarade i några dagar att man måste sova på nätterna och att kroppen behöver vila.
Vi visade sedan att sov man hela natten fick man ett klistermärke. Vaknade man på natten men själv låg tyst och somnade om fick man ett efter två sådana nätter. Visst det tog några nätter att vända. Men just detta att man fastnat i en spiral att man själv sover mycket ytligt och att man vaknar bara dom vänder sig i sängen.
Att dom måste vakna och förstå att det är natt att ingen kommer så fort man slagit upp ögonen. VET att det är svårt då man sover tätt, våra dela rum. Men dom är inte helt dumma trots sin ringa ålder. Ofta räckte det att jag visade kartan med klistermärken av guldstjärnorna så vips "sov dom räv" på natten. Och utan att tänka på det så hade dom självmant somnat om.
Så det svåra är att vänja dom av med uppassningen nattetid. Kanske kan ni dela på er och någon/några sova i eget rum, om så på madrassen i vardagsrummet. Här sover bara STORA barn som sover hela natten...
Ibland får man luras och börja med en (största) så vill snart alla ha stjärnor o sova fint. Cd-saga ha hjälpt oss men kanske svårt då ni är många.
Men värst är som sagt att sluta passa upp på nätterna, visst ska man trösta men inte mer.
Kram å ja tonåringar sover men har en som fortfarande är morgonpigg och kan önska frukost 7:30 en lördag...

Svar: Tack för tips! Mitt problem är ju också att vi bor så trångt och sover alla i samma rum. Jag tänkte ett tag att barnen skulle sova i ett sovrum och jag i ett annat (har två sovrum), men efter att ha testat och insett att jag då istället måste springa upp hela tiden valde jag att återgå till att vi alla sover i samma rum. Då kan jag klappa och stoppa om dem utan att behöva gå upp ur sängen. Men nu börjar de snart bli så stora att det borde gå att få dem att lära sig att somna om utan att väcka mig. Åtminstone när de inte är sjuka. Så det är kanske dags att prova med eget sovrum till barnen igen. Jag är imponerad att dina klarade det med klistermärkesbelöning när de var tre. Jag tror inte att det funkar på mina trillingar ännu, men med Matias skulle det nog kunna gå. Kanske att de är redo för det efter sommaren. Men vad bra med en tonåring som är morgonpigg! Då kan ju hen duka fram frukost till alla! Eller önsketänker jag nu (jag drömmer om en framtid där barnen hjälper till utan att jag behöver tjata men det är nog inte någon vidare realistisk dagdröm)? Kram!
Mamma bläckfisk

Till top