mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Klädrace

Livet i v�r familj, Rutiner Barnkanalen, Bläckfisk, Ensamstående, Fyraåring, Mamma, Morgon, Morgonrutiner, Morgonshowen, Rutiner, fyrabarnsmamma, klädracet, påklädning Permalink1
För ett tag sen skrev jag om våra morgonrutiner och efterlyste tips om hur en kan få lite mer fart på barnen (eller snarare, det av barnen som är så pass stor att han kan förväntas klä på sig själv) på morgonen. Jag fick en massa bra tips. Tack! Bland annat tipsade en person (anonym) om klädracet på TV. Barnen brukar titta på morgonshowen en stund på morgonen medan de dricker sin morgonmjölk (trillingarna dricker babysemp 4 i flaska och Matias dricker lite nyponsoppa), och jag har sett klädracet någon gång och tänkt att det kanske kan vara en bra idé att testa att låta Matias klä på sig samtidigt. Men det blev aldrig av och jag har varit så upptagen med att göra iordning trillingarna att jag helt glömde bort att kädracet finns.
 
Så tack kära anonyma tipsare för rådet och påminnelsen! För jag följde ditt råd och numera tar det två minuter för Matias att klä på sig på morgonen (istället för ca 40 minuter som tidigare)! Han tycker att det är jätteroligt, och har hittills klarat att få på sig sina kläder före dess att timglaset har runnit ner varje dag. Sen är det som om han liksom har fått upp farten, för ytterkläderna kommer också på i snabb takt en stund senare (peppar, peppar!).
 
Påklädd och klar innan timglaset har hunnit rinna ned i Morgonshowens klädrace.
 
 
 
#1 - - Maya:

Härligt att det funkar och du blir hjälpt på morgonen! /maya

Svar: Tack! Det funkar så bra!!
Mamma bläckfisk

Till top