mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Korvgryta till barnens förskola

Livet i v�r familj, Tips Barn, Bläckfisk, Ensamstående, Korvgryta, Mamma, fyrabarnsmamma, förskola, föräldrakooperativ, lättlagat, recept, småbarn Permalink0
Igår var det dags igen att laga mat till barnens förskola (föräldrakooperativ). Denna gång var det korvgryta med potatis som stod på menyn. Jag googlade och hittade ett recept på korvgryta med rotfrukter som både verkade lätt att göra och såg gott ut. Resultatet blev så här: 
 
Korvgryta till barnens förskola
 
Jag tycker att det blev jättegott. Men att jag tycker att det är gott absolut ingen garanti för att barnen ska gilla det. För barnen (mina) har inte alls samma smak som mig (eller så är det tvärtom, jag har inte samma smak som dem).
 
Efter att ha pratat med förskolan har jag dock fått veta att korvgrytan blev en hit. Barnen åt med förtjusning. Här är receptet (källa:http://www.mytaste.se/click/index/1987461/therese-gottochblandat.blogspot.se):
 

Korvgryta med rotsaker: 4 port

 6-8 potatisar

1 purjolök

3 morötter

ca 300 g falukorv

ca 1 liter vatten

2 grönsaksbuljongtärningar

1 msk senap

hackad persilja

(salt, peppar) 

Skala potatis och skär i bitar, ej för små. Skala och skär morötter i slantar. Strimla purjon. Lägg grönsakerna i en gryta och tillsätt vatten och buljongtärningar. Låt det koka under lock tills grönsakerna är mjuka. Rör ner senap ock korven skuren i bitar. Låt det stå på svag värme en stund tills allt är varmt. Rör ner lite persilja och smaka av. Krydda ev med lite salt och peppar. 

 

 

Till top