mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Bästa storasyster / moster!

föräldraskap Barn, Barn och mat, Bläckfisk, Föräldraskap, Mamma, Trillingar, Vardagstips, fyrabarnsmamma, lättlagat, mammablogg, småbarn, snabblagat Permalink1
Det blev en lugn helg. Igår var jag ute och promenerade med barnen och passade på att handla lite saker som stått på inköpslistan länge nu, till exempel nya vantar till barnen. Idag har bästa storasystern varit på besök.
 
 
Ett litet halloweenmonster är ute och handlar med sin
mamma och sina syskon.
 
Min syster är en tuffing för hon orkade hänga med oss hela dagen, ända in på kvällskvisten. Det är inte många som klarar det. De flesta är helt slut efter en kvart hemma hos oss. Barnen är så galet högljudda nu. Alla tre av trillingarna har begåvats med röster som hörs, ordentligt. Och de gör allt vad de kan för att överösta varandra. M har också kommit på att bästa sättet att få uppmärksamhet snabbt här är att skrika högt, oftast "MAMMA!!!!MAMMA!!!MAMMA!!!MAMMAAAAAA!!! Ibland (ofta) känns det som om trumhinnorna ska sprängas av allt oväsen. Jag tycker vekligen synd om våra grannar (och om mig själv)! Värst tycker jag att det är när de sätter igång och skriker i trapphuset (skrik = sång, joller, prat, etcetera i extremt hög volym). Då ekar det i hela huset.  Måtte mina grannar vara av den väldigt förstående sorten!
 
Till middag blev det hemgjorda kycklingnuggets med pommes frites och Ratatouille. Gott tyckte barnen.  Väldigt snabblagat tyckte mamman (jag). En hit alltså!
 
Att få med oss alla i ett foto är inte lätt. Tvååringar tycker att det där med att sitta still är helt värdelöst. Tack syrran för att du försökte! Du fick med oss, även om den som fick mest utrymme på fotot var rullgardinen (det är hög tid att skaffa ett fotoredigeringsprogram!).
 
Dagens bästa: Att få duscha själv med stängd dörr medan min syster passade barnen.
 
Dagens sämsta: Trasig diskmaskin!! Att diska för hand när en har fyra barn är lagom kul. Det blir mycket disk!
 
#1 - - Anonym:

Hemma gjorda kycklignuggets, låter bra.. Är det svårt att göra?

Svar: Nä, det är busenkelt. Bara att blanda kycklingfärs, sesamfrön, paprikapulver, peppar, salt och lite vitlökspulver, rulla bollar, doppa i ströbröd, platta till och steka i lite olja på medelhög värme. Det går jättefort och barnen tycker det är supergott.
Lisa Sandberg

Till top