mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Julfest med barnens förskola

aktiviteter för barn, Övrigt Permalink0
Nu är julfesten på barnens förskola överstökad. Det blev nog inte den bäst organiserade julfesten i historien men det blev åtminstone inga större missöden och barnen verkade ha roligt.
Enligt M var leken och tomten det bästa med dagens julfest.
 
Det är roligt att ordna fest men väldigt mycket jobb. Så inför nästa period måste jag nog försöka byta uppdrag på förskolan (föräldrakooperativ). För det är ont om både tid och kraft i mitt liv och då går det inte att vara så duktig på att ordna julfester som en skulle vilja. I december är det ju dessutom alltid lite extra körigt.
 
Jag trodde att barnen, efter att ha röjt runt och lekt som små vildar på julfesten,  skulle slockna tidigt och sova som stenar redan vid åttatiden. Så blev det inte. Klockan är nu halv tio och de har precis somnat. Barn som inte vill sova, som istället för att ligga stilla och sussa sött springer runt och jagar varandra i sängen, är inte vad en stackars mamma som är så trött så att det snurrar i huvudet vill ha. Det hela slutade med att jag svor åt dem (morrade "jävla ungar, sov nu!"). Inte något vidare moget och klokt beteende direkt. Nu är jag livrädd för att de ska få för sig att upprepa detta kraftord som allt för ofta trillar ur min mun (dock sällan i kombination med "ungar") på förskolan. Men jag ger mig sjutton på att just det ordet hörde de jättebra (annars kan de vara rätt dåliga på att lyssna på vad jag säger) och att just det ordet lär de sig direkt att säga helt felfritt. Sen får jag skämmas när mina barn lär de andra barnen på förskolan att svära. 
 M kramar tomten.
 
Dagens bästa: Julfest med barnen
Dagens sämsta: Uppvarvade barn som vägrar sova när en själv är så trött att det snurrar i huvudet.
 
 
Till top