mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Slut på sommarlovet 2020

Livet i v�r familj 2020, Mamma, Semester, Trillingar, bonusfamilj, fembarnsfamilj, flytt, fyrabarnsmamma, skolbyte, skolstart, sommarlov Permalink0
Så var ytterligare ett sommarlov slut. Åtta veckors ledighet har vi haft jag och barnen. Det gick fort som sjutton. Det känns både skönt och jobbigt att vara tillbaka i vardagen. Jobbigt för att det innebär att  mitt liv åter igen kommer att domineras av konstant tidspress. Men samtidgt så längtar jag efter att få göra något annat än att passa upp på barn. Det är ju liksom inte direkt någon semester att vara ledig tillsammmans med fem barn.
 
Största delen av sommar"ledigheten" har jag nog ägnat åt mat i olika form. Det ska ju ätas en herrans massa gånger om dagen. Och varje måltid innebär en massa arbete. Det ska plockas fram, lagas, plockas undan, diskas, och sen är det dags igen. Och så ska maten handas också. Och gör vi någon utflykt så ska det packas matsäck. Synd då att jag inte är särskilt road av att fixa mat. Är inte särskilt road av hushållsarbete över huvud taget. Och det blir ju inte direkt roligare av att barnen bara äter ett rätt begränsat utbud av saker varav det mesta är sånt som jag heller inte är särskilt road av att äta (om barnen fick välja skulle bara äta korv och pannkakor). 
 
Den tid som jag inte har ägnat åt mat under semestern har jag istället ägnat åt att rodda konflikter mellan barnen, leta efter bortlagda saker, bråka om skärmtider, ta hand om barn som gjort sig illa, hjälpa till med toabesök, och till att tvätta, torka och vika kläder. Så ni kan ju föreställa er hur stimulerande min sommarsemester har varit. 
 
Fast visst har det varit en hel del bra saker också. Det är ju roligt att få umgås med barnen även om man också blir trött av det. Och nu när vi är två vuxna i hemmet så blir det faktiskt mindre hushållsarbete för mig. Det är inte längre bara jag som ska fixa all maten. Frukost har jag inte behövt plocka fram en endaste gång under hela semestern.
 
Flytten har gått (någorlunda) bra. Det är ju inte helt lätt att få allt praktiskt gjort när man ska ta hand om fem barn samtidigt. Så det är rörigt. Och att jämka ihop två familjer, med olika rutiner och vanor och helt olika förhållningssätt till en massa saker , är inte heller helt lätt. Så om det kommer det nog att bli en del blogginlägg framöver. 
 
Det som i alla fall verkar gå väldigt bra (peppar peppar) är barnens skolstart i den nya skolan. Det var första dagen igår. Då var de tysta och bleka på morgonen och såg alldeles livrädda ut när de gick iväg med sina nya klasser (det var samling ute först). Men när första skoldagen var slut var de glada, lättade och supernöjda. De gillar sin nya skola. 
 
Förväntansfulla och nervösa, på väg till första skoldagen på den nya skolan. 
 
 
 Det finns många fördelar med att ha flyttat till ett hus som ligger nära en sjö.
Särskilt om man gillar att fiska.
 
 
Ett besök på Furuviksparken lyckades vi göra under semestern. Pga covid 19 var
hela tivoliområdet stängt förutom denna lilla berg- och dalbana. 
 
 
 
I slutet av sommarlovet blev det äntligen badväder. Tur då att vi numera bor 5 minuters
gångväg från ett bad.
 
 
Dessa två är som små fiskar, kan bada hur mycket och hur länge som helst.
 
 
Ett antal "nya" lekparker har vi utforskat under sommarlovet.
 
 
 
Det är rörigt hos oss efter flytten, den som inte aktar sig riskerar att ramla ner i en flyttkartong.
 
 
 
 
 Ett besök i Gävle hann vi med också. Där var vi bl.a. på fängelsemuseet. Det var
läskigt tyckte barnen. Lite för läskigt kankse, för en av de små hade svårt att sova
på kvällen efter det. 
 
 
 
Till top