mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Slut på förskoletiden

Förskola och skola, Livet i v�r familj Ensamstående, Mamma, Semester, Trillingar, fyrabarnsmamma, förskola, förskolebarn, förskolehämtning, lämning, sista dagen, sista dan, skolbarn, skolstart, skolålder, småbarn, småbarnsliv, sommarlov, terminslut Permalink1
Nu har vår semester börjat. Den blir lång i år, för jag drygar ut den med föräldraledighet. Jag har en väldig massa kvar att ta ut för Matias och när han fyller åtta i december brinner de inne. Så nu passar jag på. Barnen (och jag med)  får sommarlov från och med nu och fram till skolan börjar.
 
I fredags var det alltså sista gången jag lämnade och hämtade barn på förskola. Åtminstone vad gäller mina egna barn. Vem vet, kanske kommer jag någon gång att lämna eller hämta något annat barn på en förskola. Ett barnbarn kanske. För trillingarna var det deras sista dag som förskolebarn i fredags. Till hösten blir de skolbarn. 
 
Det är med blandade känslor som vi tar steget fullt ut från småbarnstiden till skolbarnstiden (med alla barnen alltså, Matias är ju redan där sen ett tag tillbaka). För mig i alla fall. Trillingarna, som ännu inte har fattat det där med att tiden går så himla fort och att vi blir äldre med en rasande takt, verkar inte bry sig nämnvärt. Själv pendlar jag mellan att känna vemod och total panik över att mina små knubbiga gosungar har förvandlats till små personer som blir allt mer självständiga för var dag som går och att känna lättnad över att småbarnstiden, med allt vad det innebär i form av snor, gnäll, gråt, bajs, och bottenlös otillräcklighet från min sida, nu officiellt är över och att vi faktiskt tycks ha överlevt det någorlunda helskadda. 
 
Nu ska vi ha sommarlov. Utan pyttisar i familjen. Bara "stora" barn. Skolåldersbarn. 
 
Gabriel och Theo utanför dörren till deras förskola. På väg
därifrån för sista gången (camila blev hämtad tidigare eftersom
hon skulle iväg på andra äventyr med sin kontaktfamilj).
 
I detta kapprum har vi spenderat mycket tid. En hel del
konflikter har utspelat sig här också (inget framkallar så mycket
konflikter som ytterkläder som ska på när både barn och föräldrar
är trötta på eftermiddagen). 
 
Två överfulla ICA kassar blev det med kläder när tre kapprumsplatser
på förskolan skulle tömmas. 
 
 
 
 
#1 - - Karin:

Hej! Har inte varit inne på din blogg på ett tag. Blev helt överlycklig när det fanns flera nya inlägg :) :) Min äldsta är lika gammal som dina trillingar. Hen börjar skolan till hösten. Tvåan är två år yngre. Jag provar på livet som heltidsarbetande ensamstående mamma nu i sommar. (separerade i våras och har sommarjobb på heltid) Jag har beundrat dig för din insats med dina barn innan. Men NU alltså. Hej total kris i kapprummet på dagis och jag vet att min kollega inte kommer in på jobbet om jag inte är i tid eftersom hen inte har egen nyckel osv. Hoppas ni får ett toppenfint sommarlov!

Svar: Åh vad glad jag blev av din kommentar! Så roligt att det är någon som läser och gillar bloggen. Usch ja, förstår dig, kapprummet på dagis är inte min favoritplats direkt. Det låter tufft att vara heltidsarbetande och ensamstående. Lycka till!
Mamma bläckfisk

Till top