mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

GOD JUL

Livet i v�r familj Ensamstående, God jul, Jul, Julafton, Julklappar, Mamma, Promenad, Tomten, Trillingar, fyrabarnsmamma, juldagen Permalink1
Det blev en bra julafton igår med glada barn, god mat, och alldeles för mycket julklappar. Barnen har visst varit väldigt snälla i år för tomten kom och de fick så mycket klappar att hela vår lägenhet nu är full med leksaker. Att få in allt i lekrummet är omöjligt. Där fylldes ju nyss på med en rejäl dos leksaker när de fyllde år för mindre än två veckor sen.
 
Även om det nog blev lite väl mycket, så var barnen definitivt värda lite julklappar. De har nämligen jobbat hårt inför julen med att själva göra juklappar till alla i familjen (morfar, moster, kusiner, och allas respektivar). De har bakat pepparkakor som de sen har dekorerat fint med kristyr i olika färger, gjort marsipandjur, kokat knäck och pysslat smällkarameller.
 
Så det var ju väldigt dumt att deras mamma, i stressen på julafton, glömde ta med deras fina presenter till julaftonsfirandet. Men tur ändå att barnen var så upptagna med alla klappar de själva fick att de inte märkte att deras med stor möda tillverkade gåvor inte var med bland klapparna som delades ut. Smällkaramellerna fick vi dock med oss, men glömde att dela ut dem så de blev stående i en påse i ett hörn.
 
Den andra viktiga julklappen från oss till alla våra familjemedlemmar kom inte heller med men i det fallet var det inte mitt fel. Fast lite mitt fel är det kanske ändå, för om jag hade varit ute i god tid hade nog fotokalendrarna som jag beställde precis före midnatt den dag då det utlovades att de skulle komma fram till jul om de beställdes före midnatt, hunnit komma fram till jul. Nu gjorde de inte det. Så jag satt och kastade in foton i kalendermallen i ett rasande tempo på kvällen den 10 december i onödan. Jag hade kunnat gjort det i lugn och ro, och hunnit välja ut bättre foton, eftersom de nu ändå inte blev klara i tid. Nu blev det istället höstfoton till samtliga årets månader för jag hann inte leta upp foton från årets alla månader som jag hade tänkt att jag skulle göra. 
 
Så när kalendrarna väl kommer fram får det blir en ny julklappsutdelning från oss med fotokalendrar, barnens fina julkappar, och smällkarameller till alla våra fina familjemedlemmar. Förhoppningsvis blir det innan det är dags för julgransplundring så att godiset i smällkaramellerna får tjäna sitt syfte. 
 
Idag har vi haft en lugn dag. Barnen har haft fullt upp med att leka med alla sina nya saker. Deras pappa har varit här hela dagen och han har fått vara den som har monterat ihop nya leksaker, satt i batterier, och byggt (en massa) lego med barnen. Själv har jag faktiskt kunnat vila med en bok i soffan en stund och dessutom fått gå ut på promenad helt själv utan barn i sällskap (det var underbart, helt folktomt och tyst). Med en helt galet späckad månad bakom mig, då både sömn och mat har fått offras för att hinna med allt (när en är ensamstående med fyra barn så måste allt uträttas antingen under lunchrasten på jobbet eller medan barnen sover på natten), så var jag verkligen värd denna lugna vilodag!
 
GOD JUL!
 
 
Tomten får en fyrabarnskram (Theos huvud är under pepparkakshatten)
 
 
 Julklappsverkstad med flitiga tomtenissar.
 
 
 Camila gör marsinpandjur.
 
 
Marsipandjuren (några grisar, men mest ormar och grodor) som barnen gjort för
att ge bort i julklapp blev kvar hemma på julafton.
 
 
Detta år blev det ett pepparkakshus, till skillnad från förra året då huset rasade
och plattorna gick sönder (och barnen fick höra sin mamma avfyra en hel radda
svordomar). Barnen dekorerade ett hjärta på taket. 
 
 
 Helt tyst och folktomt var det när jag var ute på promenad idag. Så underbart. 
 
 GOD JUL
 
 
 
#1 - - Anonym:

Underbara härliga barn och fantastiska du, älskar er alla/moster

Svar: Vi älskar dig också!
Mamma bläckfisk

Till top