mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Om resten av semestern - och drömmen om ett hus

Livet i v�r familj, aktiviteter för barn Ensamstående, Gröna lund, Hus, Husvakt, Junibacken, Mamma, Semester, Trillingar, fingerfärg, fyrabarnsmamma, innergård, trädgård Permalink0
Nu, så här några (två och en halv närmare bestämt) veckor efter att semestern tog slut är det nog dags att skriva lite om hur den var. Semestern alltså. Den började, som jag redan nämnt i ett tidigare inlägg (som hittas här), lite si så där med några veckor där barnen avlöste varandra med att vara sjuka (fast vi lyckades få till ett besök på Furuviksparken i alla fall). Då var vi hemma en massa, i värsta fall inne hela dagen (de dagar då något av barnen hade feber), och i bästa fall ut på vår innergård. Att vara inne i en trång och stökig trea när solen gassar ute och det är värmebölja både inne och ute är inte så värst kul. Att hänga på vår innergård är däremot ganska ok. Det har jag inte tyckt förut, för vår innergård är stor och när trillingarna fortfarande var helt opålitliga och när som helst kunde få för sig att dra i väg åt olika håll, var jag alltid stressad när jag var ute på gården med dem själv. Denna sommar var det annorlunda. De har blivit större och förståndigare. De drar fortfarande iväg åt olika håll, men numera är de så stora att det inte gör något om de leker på lite olika ställen. De vet hur långt de får gå och de håller själva koll på var jag befinner mig och kommer dit, eller ropar på mig, när de vill mig något. Jag kan alltså sitta på en bänk, eller promenera omkring rätt lugnt (med avbrott i lugnet lite då och då om någon gör illa sig eller de börjar bråka med varandra). Nästan rofyllt faktiskt.
 
De sista veckorna på semestern spenderade vi som husvakter till ett stort hus med en stor trädgård. Det har vi gjort varje sommar några år i rad nu, så både jag och barnen känner oss hemma där (tack bästa familjen F för att vi får bo i ert underbara hus medan ni är bortresta!). I trädgården finns klätterställning, gungor, studsmatta och lekstuga, och i huset finns en massa roliga leksaker (andra barns leksaker är alltid roligare än ens egna) och en TV med en massa program som vi inte har hemma. Så barnen hade fullt upp och jag fick, hör och häpna, tid över till att läsa. Alltså för skojs skull, inte jobbdokument eller kurslitteratur. Jag hann med både skönlitteratur (även om jag inte lyckades läsa klart boken), veckotidningar (japp, jag använder plural här, jag hann alltså läsa flera tidningar) och dagstidningar. Det har jag inte gjort sen trillingarna föddes.
 
Vilken skillnad det är mellan att ha ett stort hus att husera i och att trängas i en liten trea!! Vi (mest barnen) stökade till lika mycket som vi gör hemma, men det märktes inte alls på samma sätt som det gör i vår trea (där vi ständigt vadar fram i stök och oreda). Och barnen bråkade mycket mindre. Hemma ligger de i luven på varandra mest hela tiden, men i huset kunde de dra sig undan från varandra en stund när de ville vara i fred och på så vis undveks många konflikter.  
 
Alltså, vi måste ha ett hus!!!! Men hur ska det gå till? I Stockholmstrakten krävs det ju (minst) två inkomster för att ha råd med hus och i vårt hushåll finns det bara en inkomst. Och eftersom mitt arbete befinner sig i Stockholm så kan ju inte jag befinna mig allt för långt därifrån. Att byta jobb är inte så lätt eftersom jag är så nischad på det jag gör och det jag gör nästan bara görs i Stockholm. Ensamstående fyrabarnsmammor är heller inte direkt högvilt i arbetsgivarens ögon. Dessutom kräver en flytt en väldig massa arbete. När ska jag ha tid till det? Men förr eller senare blir det oundvikligt. Vi måste helt enkelt ha ett större boende. Barnen blir ju större och större och behöver mer och mer utrymme. Dagen då de inte längre vill vara jättenära sin mamma hela tiden kommer allt närmare (i Matias fall har frigörelseprocessen nog redan börjat lite smått, snyft).
 
Här kommer lite semesterbilder:
 
Nybadad Camila utanför huset som vi fick "vakta" under semestern.
 
 
Det fanns fladdermöss i trädgården där vi spenderade några av våra semesterveckor.  
 
 
 
Lek på vår innergård.
 
 
Mycket glass blev det under denna semester när barnen turades om med att
vara sjuka och vi inte kunde göra så mycket mer än att gå ner på vår innergård en stund.
 
 
 
Sysselsättning för innedagar med sjuka barn. Kul med finger- (och tå) färg, tyckte
barnen som faktiskt också tyckte att det var roligt att tvätta golvet efteråt.
 
 
 Så här fina händer (och glada barn) får en av att kladda med fingerfärg.
 
 
Några små utflykter lyckades vi få till under semestern. Här är barnen på Djurgårdsfärjan
på väg till Junibacken tillsammans med  sin morfar.
 
 
 
Matias med sin morfar.
 
 
 Kul på Junibacken. Tre av mina barn finns med i detta foto, kan du hitta dem?
 
 
Mer lek på Junibacken.
 
 
 Matias på Junibacken. 
 
 
Glasspaus på väg till Gröna Lund  (Camila har redan ätit upp sin glass). Theo och Gabriel
var med sina kontaktfamiljer på deras lantställen, då passade jag på att gå på Gröna Lund
med Matias och Camila (och deras moster).
 
 
 Det var full rulle på Matias och Camila på Gröna Lund.
 
 
Matias och Camila skrattade så de kiknade när de åkte Lyktan på Gröna Lund. De åkte
den mååånga gånger.
 
 
Medan Matias åkte Vilda musen tillsammans med sin moster passade Camila på att (djupt
koncentrerad) köra lite taxi.
Till top