mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Jag får ingenting gjort!

Livet i v�r familj Ensamstående, Mamma, Många barn, Tid, Trillingar, att göra, fyrabarnsmamma, hinner inte, ligga efter, lista, livet med barn, tidsbrist Permalink3
Det känns som om jag inte får någonting gjort. Inte för att jag latar mig eller ägnar mig åt att göra sånt som är kul istället för produktivt.  Jag är igång hela tiden men får ändå inget gjort. Jag liksom duttar lite här och lite där på det stora berg av saker som står på min att göra lista och kommer inte framåt någonstans. Det är så frustrerande. Och lite läskigt, för det känns som om jag inte har någon kontroll.
 
Jag prioriterar bort allt som inte är akut. Som denna blogg, där inläggen numera kommer väldigt glest. Ändå är mina barn de enda (nåväl, kanske finns det någon mer lika olyckligt lottad unge i världen, men de är inte många) som fortfarande inte har fått sina cyklar iordninggjorda trots att det varit vår rätt länge nu. Och vår hall är den enda (nåväl, kanske inte den enda i hela världen) som fortfarande är full av vinterkläder som  jag inte har hunnit röja undan.
 
Problemet är att det nästan är stört omöjligt att få något gjort när en har fyra ungar att ta hand om samtidigt. Jag påbörjar en massa projekt, men hinner aldrig bli klar. Allt går så sakta!! Jag blir ju avbruten var och varannan sekund. Så nu är hälften av vinterkläderna tvättade och redo för att läggas undan, hälften av vårkläderna framplockade, hälften av barnaskaran har fått nya kepsar, två av åtta fönster är tvättade, halva badrumsskåpet är organiserat, halva min garderob har blivit röjd, barnkläder har rensats ut men påsarna som ska lämnas till Myrorna har inte kommit längre än till bilens baklucka där de nu har legat i flera veckor. Jag blir galen! För att inte tala om allt som borde ha gjorts men som inte ens har påbörjats.  Som att det är fortfarande vinterdäck på bilen (inga dubbar dock, så jag kör inte olagligt), som att barnvagnarna som grannen tjatar på mig om att jag måste ta bort från barnvagnsutrymmet i källaren fortfarande är kvar där trots mina upprepade löften om att jag ska fixa det "på en gång",  och som att barnens nya våningssäng som inhandlades för flera månader sedan fortfarande ligger i en kartong under min säng. Jag skulle kunna fortsätta länge med att rabbla upp en väldig massa exempel på saker som jag borde ha fått gjort för listan över saker som måste göras är hur lång som helst.
 
Jag har legat konstant efter med allt som ska göras ända sen jag blev fyrabarnsmamma (ärligt talat låg jag nog alltid lite efter redan före dess). Men det har blivit värre det senaste året sen min systerdotter slutade jobba hos oss.  Förut var hon var anställd av kommunen för att avlasta med barnen 10 timmar i veckan. Då kunde jag ägna några av de timmarna till att få saker som måste göras undanstökade. Men det stödet avslutades i augusti förra året. Sen dess får jag precis ingenting gjort.
 
Så synd bara att jag inte har välsignats med en sån där kolugn personlighet som kan rycka på axlarna och tänka "det löser sig". Det hade verkligen kommit väl till hands! Men en sån person är jag inte. Inte alls faktiskt.
 
Barnens kusin/min systerdotter jobbar inte hos oss längre och vi saknar henne! Nyligen fyllde hon år (26 år). Så i lördags var vi hos henne på kalas och fick äta såna här fina (och goda) muffins.
 
 
 Barnen fick lego av sin kusin. Lycka!
 
 
Och så fick de spela TV-spel. Ännu mer lycka! (Gabriel sitter i knät på sin mosters sambo, han har inte förvandlats till en Alien med extra armar och ben).
#1 - - Malena:

Jag skulle gärna hjälpa dig men bor i ett annat land. Kan någon släkting eller vän ta barnen några timmar så du hinner jobba. Har du möjlighet att anställa barnvakt för några timmar. Jag har två små barn och är ensamstående. En grannflicka brukar sköta barnen några timmar då och då. Kämpa på! Kram!

Svar: Åh tack! Jag har inte så mycket släkt och den jag har har fullt upp med sitt eget för det mesta. Men jag får hjälp ibland. Jag ska försöka hitta någon som kan vara barnvakt ibland, men det är ju ett rätt tufft uppdrag att hantera fyra barn, så det är inte helt lätt att hitta barnvakter som är beredda att ta sig an det.
Mamma bläckfisk

#2 - - Veronica:

Åh vad jag känner igen mig. Och jag lovar - du är inte den enda som inte har hunnit fixa cykel till dina barn. Jag har bara en cykel att fixa, eftersom de övriga 2 kan ärva, och det är kvar på to-do-listan. Kan tänka mig hur det skulle vara att behöva fixa fyra st...! Och om man inte vill betala för nya tar det ju ännu längre tid, att jaga på Blocket och åka runt och ibland komma tillbaka tomhänt (vilket skett i den här gången i vårt fall). Bytet av årstid är enormt ansträngande tycker jag, även om det här bytet är mer angenämt än när man ska skaffa overaller! Men det är så himla mycket som saknas och ska inskaffas, prova ut, rensa undan, säljas, etc. Allt medan man helst av allt skulle vilja vara ute och njuta av vårvädret.

Jag använde mig i helgen för första gången av appen Yepstr. Det är ungdomar som kan jobba i korta uppdrag med lite av varje, typ 100kr i timmen. Kanske kan vara bra för nåt rensningsuppdrag, rusta upp en sliten cykel eller nåt. Jag fick hjälp på en dag och krävde inte massa planering/admin. Lycka till med allt!! Kram!

Svar: Cyklarna är fixade! Yay! Barnens pappa kom och gjorde i ordning dem. Ja, hjälp vad tid det går åt till årstidsbyten! Det fina vädret har inte gjort saken bättre, för barnen vill såklart vara ute hela tiden, och det vill ju jag också. Tvätt och städning bortprioriteras till förmån för utelek, men lagras på ändå.
Tack för tips! Det skulle ju kunna funka t.ex. för att städa i barnens garderober. Jag ska verkligen prova det.
Mamma bläckfisk

#3 - - T:

Först måste jag bara säga; vi har ett barn och är två vuxna och lyckas ändå ligga efter med allt. Vi har alla vinterkläder kvar nu blandat med de vårkläder vi lyckats hitta. Och jag har fortfarande julprydnader kvar i hallen (Schhhh!:)) Så du ska inte alls känna att du är sist, och om du vore det så hade du världens bästa anledning.

Men skämt åsidå, går det att få hjälp över dagen en dag av t.ex. kusinen/barnens pappa/vem som helst så att du kan få göra iordning allt detta, antingen med att de tar barnen eller att de hjälper till att sätta ihop säng och allt vad det var? Önskar att jag bott närmare dig för jag hade gärna ställt upp helt gratis! Kanske inte med att montera möbler för det hade varit rent allmänfarligt, men att hitta på nåt med kidsen iaf. Alltså inte när barnen ändå är på avlastning för då behöver du få vila från sånt, men en annan dag. Vet att det är svindyrt med barnvakt och allt sånt, men önskar att det fanns nån lösning så att du kunde få några timmar ifred att fixa på. Det är stressande att veta att man har grejer att göra...

Svar: Tack T! Jag känner mig ofta sämst i världen, så det är skönt att bli påmind om att de flesta faktiskt kämpar med att få tiden att räcka till. Jag är dessvärre världens sämsta på att be om hjälp. Är extremt indrillad i en "inte ligga andra till lags" ideologi (mina föräldrars förtjänst). Jag får till och med skuldkänslor när jag lämnar barnen med en barnvakt (händer väldigt sällan) trots att jag faktiskt betalar barnvakten. Det är jättedumt, och helt ologiskt, men jag lyckas inte rå på det.
Mamma bläckfisk

Till top