mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Notering till mig själv

Livet i v�r familj Ensamstående, Mamma, borttappat, fyrabarnsmamma, oordning, sen nattning, skärmtid, trötta barn Permalink3
Notering till mig själv:
 
Lägg aldrig paraplyet någon annanstans än där det ska ligga. Det kan leda till att du inte hittar det när du behöver det. Idag kom jag till jobbet genomvåt.
 
Lägg heller inte SL (lokaltrafiken) kortet i dataväskan om du annars alltid har det i en särskild ficka i handväskan. Detta är särskilt viktigt om du har en handväska som är full med diverse extrastrumpor, leksaker, insamlade stenar och kottar, smink, tamponger, gamla kvitton, tuggummin och en massa annat (ibland oidentifierbart) bråte. Det tar nämligen lång tid att leta igenom väskan då. Risken är att du missar ett tåg under tiden.
 
Lova heller inte barnen att de ska få spela på plattan om du inte är säker på att batteriet i plattan är laddad. Detta är särskilt viktigt om du har fyra barn som är som sniglar när de ska klä på sig för att gå hem från skola och förskola (för att en stund senare springa omkring som vildar när de ska gå lugnt till bilen) och du därför kommer hem så pass sent att det inte finns tid för mycket mer än middag och därefter läggdags. Risken är nämligen att barnen kommer i säng alldeles för sent och dessutom har svårt att somna när de går direkt från skärm till säng. Varför detta är ett problem blir du varse dagen efter när du ska försöka få trötta och griniga barn att samarbeta för att snabbt komma iväg ut på morgonen, och dessutom har extra bråttom eftersom barnen ifråga vägrade att gå upp när du väckte dem.
 
 
#1 - - Anonym:

Saknar dina uppdateringar. Är allt bra med dig/er? Glad tredje advent <3

Svar: Vad glad jag blir att du gillar bloggen! Allt är bra, men det har varit väldigt mycket under en period. Nu är vi tillbaka. Gott nytt år!!
Mamma bläckfisk

#2 - - Joanna :

Hej! Jag är själv trilling och tyckte det var så kul att hitta till din blogg. Det blir liksom ett annat perspektiv och jag förstår hur tufft det måste varit för min mamma och pappa att ta hand om oss tre och mina två syskon!

God Jul!
Kram

Svar: Men åh vad roligt! Ja, din mamma och pappa hade nog en del att stå i, men det är så värt det! Hoppas att du tittar in på bloggen igen framöver!
Mamma bläckfisk

#3 - - Anonym:

Älskar att läsa din blogg och förstår om du har svårt att hinna skriva, men jag undrar hur ni haft det i jul och över hela december? Hoppas ni haft det bra 🎅⛄! Gott nytt år 🎆🎇🎉

Svar: Vad glad jag blir av att höra (läsa) det! Tack! Gott nytt år!!!
Mamma bläckfisk

Till top