mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

En bubbla i lungan

Hälsa, Livet i v�r familj Barn, Cysta i lungan, Ensamstående, Lunga, Lungmottagning, Lungsjuk, Mamma, Sluta röka, Trillingar, fyrabarnsmamma Permalink1
Jag har ett tips till alla som vill sluta röka. Sitt en stund på en lungmottagning. Det går inte att se, och höra, hur kämpigt lungsjuka personer har det utan att bli berörd.
 
Idag har jag gjort just det. Inte för att jag behöver sluta röka (det var länge sen jag gjorde det) utan för att jag hade årlig uppföljning av min "bubbla" i lungan. Jag har nämligen en sån i min högra lunga och inte ens experterna verkar veta riktigt vad det är, eller vad det beror på att den har uppstått där. Den upptäcktes i samband med att jag fick lunginflammation flera gånger på raken när trillingarna var i ettårsåldern. Sen dess har bubblan inte ställt till med några större problem för mig. Jag känner bara av den ibland när jag är förkyld.
 
Årlig uppföljning av bubblan i lungan avklarad! Nu hoppas jag att den håller sig lugn i ett
år till (för alltid, helst).
 
Uppföljningen gick bra. Lungröntgen visade att bubblan inte har vuxit och att allt ser bra ut runt omkring den. Så nu blir det uppföljning om ett år igen, förutsatt att den inte börja ställa till problem igen. Men jag uppmanades att vaccinera mig mot influensa och pneumokocker eftersom det visat sig att bubblam börjar bråka främst när jag är sjuk.
 
Förkylningen här hemma vill visst inte riktigt ge med sig, så trillingarna fick vara hemma idag också. Matias är dock äntligen så frisk att han kunde gå till sin förskola idag. Det var bra, för idag var de på utflykt och såg teater, vilket han tyckte var roligt. Min systerdotter fick passa de förkylda trillingarna medan jag var på läkarbesök (jag är så glad att hon finns!!). .  
 
 
#1 - - Anneli:

Skönt att bubblan håller dig i schack!
Tack för tipset, kanske faktiskt ska anamma det, värt att pröva
vad som helst för att sluta röka.

Svar: Haha, vem vet, det kanske funkar. Du får följa med nästa gång jag ska dit, fast det blir förhoppningsvis först om ett år.
Mamma bläckfisk

Till top