mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Fyndat!

Livet i v�r familj Ekonomi, Ensamstående, Fattig, Mamma, Nätloppis, Rea, Trillingar, Utsatthet, ekonomiskt utsatt, fyrabarnsmamma, konsumtion, mammablogg Permalink2
Att vara ensamstående med fyra barn innebär att vara ekonomiskt utsatt. Hur jag än vrider och vänder på  mig kommer vi aldrig att få en bra ekonomi. Vi kommer alltid att leva på gränsen, och kanske ibland till och med trilla under den. För även om jag inte tillhör de mest lågavlönade (tillhör inte de högavlönade heller tyvärr) så är det en enorm skillnad på att bara ha en inkomst mot att ha två, som de flesta familjer faktiskt har. Här ska dessutom en inkomst räcka till att försörja fem personer.
 
Därför sker den mesta av vår shopping av barnkläder på nätloppis. Den shopping vi behöver göra vill säga, för en stor del av barnens kläder får vi ärva från snälla familjer, vilket jag är oerhört tacksam för.
 
Nätloppis är såklart bra av flera skäl, framför allt för miljön, och för att vi då står lite vid sidan av den konsumtionshets som råder i samhället med alla de baksidor som följer i dess kölvatten. Nackdelen är att det tar otroligt mycket tid, vilket jag ju absolut inte har. Och dessutom får en aldrig riktigt njuta av den där lyckokicken som en faktiskt får av att ha fått något sprillans nytt (det är visserligen pengaintressen som är drivkraften bakom konsumtionshetsen, men det är hormoner som möjliggör den). 
 
Dagens reafynd, överdragsbyxor till barnen, regnställ till
småpojkarna och en cykelhjälm till mig (nu behöver jag
bara en cykel, den jag hade blev stulen förra året, så måtte
sökandet på nätloppis ge frukt snart så att jag får använda
min nya cykelhjälm).
 
 
Därför blir jag extra glad när jag lyckas fynda på rea och köpa nya saker till barnen eller mig själv. För nytt är fint och fräscht! Och att handla nytt går snabbt. Det är ju bara till att gå in i affären och köpa. Ibland får en kanske gå i några fler affärer, prova och jämföra, men det går ändå väldigt mycket snabbare än att hålla på att leta på nätloppis, lägga ut annonser, få svar, kommunicera, bestämma tid, personen dök inte upp, börja om med att leta bland annonserna igen, och så vidare. I flera veckor har jag jagat efter regnställ till barnen på nätloppis. Idag köpte jag ett på rean. Det tog max en kvart.
 
Pengar gör en otrolig skillnad. Inte bara för vad en kan ha (äga) och göra (resa, gå på teater, etc) utan också för hur effektivt en kan organisera sin vardagslogistik och hur stor arbetsbörda det blir att få livet att gå ihop. Det brukar sägas att det inte går att köpa tid, men det är inte sant. Skulle jag kunna gå och handla det vi behöver utan att behöva tänka på reor och nätloppisar, kunna betala för att få hjälp med städning och annat som behövs göras, ha möjlighet att ringa en barnvaktsfirma när jag behöv hjälp med barnen, etc, så skulle det spara enormt mycket tid för mig. För jag ägnar väldigt mycket tid åt att det ständiga pussel som behövs för att få vårt liv att gå ihop (någorlunda).
#1 - - Anonym:

Håller med precis.. och den som säger att pengar inte har någon betydelse har aldrig varit utan (pengar)

Svar: Ja, och det är så orättvist (för pengarna är ju så ojämnt fördelade).
Mamma bläckfisk

#2 - - Charlotte - Mamma och student? Jag har tipsen!:

Har läst massa i din blogg ikväll - väldigt bra och intressant!
En fråga som slagit mig i många inlägg, varför får du ingen hjälp ekonomiskt av pappan? Jag är (iofs gift) men ensamstående med min äldsta som har en annan pappa än mina yngsta, sonen är hos sin pappa varannan helg och därför får ju jag pengar varje månad av hans pappa...eller från FK är det ju om man ska vara noga :-)
Jag vet inte exakt men jag tror man får 1200kr/barn som minimum - eller?

Svar: Vad glad jag blir att du tycker om bloggen! Jag gillar din blogg också;)Jag förstår att det verkar konstigt att jag inte får någon ekonomisk hjälp från pappan. Jag kan inte vända mig till försäkringskassan för hjälp eftersom barnens pappa fortfarande är skriven här. Han flyttade inte ut förrän i början av sommaren, trots att vi har varit skilda sen mars 2015, vilket berodde på att han inte fick tag på någon bostad. Istället var jag försörjningsskyldig för honom i ett års tid efter skilsmässan, tills han började jobba i mars nu i år. Nu ska det ju dessutom inte gå att få hjälp från försäkringskassan på samma sätt längre, från första oktober, så nu känns det osäkert om jag någonsin kommer att få något underhåll för barnen.
Mamma bläckfisk

Till top