mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Hur gör ni för att få barnen att vilja tvätta händerna?

Trillingar, föräldraskap, sjuka barn, vardagsliv Barn, Bläckfisk, Ensamstående, Föräldraskap, Handhygien, Handtvätt, Hur får ni barnen att vilja tvätta händerna?, Karensdag, Mamma, Sjukskrivning, Socialstyrelsen, Trillingar, Vardagstips, Vi Föräldrar, fyrabarnsmamma, mammablogg, sjuka barn, småbarn, sömnbrist, vab, vardagsliv Permalink1
Jag sjukskrev mig idag trots att jag verkligen inte har råd med en karensdag. På något sätt måste det gå. Nog går det väl att överleva på gröt en månad (barnen får ju ordentlig lunch på förskolan)? För jag orkar inte att båda arbeta och vara mamma till fyra småbarn samtidigt som jag är sjuk och har feber. Och mammauppdraget går liksom inte att sjukskriva sig från så det som får stryka på foten är jobbet som dessvärre är nära förknippat med lönen. För er som undrar (det skulle jag göra om jag läste detta) så får jag verkligen bita mig själv i fingertopparna för att inte skriva något om barnens pappa här, men jag har svurit på att detta inte ska bli någon "ösa galla över barnens pappa blogg". För barnens skull. Så ni får fortsätta undra.
 
I vårt kaotiska hem sker detta, samtidigt. En tömmer en låda medan de andra två samarbetar om att riva ut sakerna från ett skåp (jag ber om ursäkt för suddiga foton).
 
Dagen har jag ägnat åt att sova, Det var helt fantastiskt! Jag lider ju av en uppdämd sömnbrist som har ackumulerats i snart fyra år nu. Inte konstigt att kroppen börjar protestera. Jag har inte sovit en hel natt, eller mer än max sex timmar totalt (alltid med flera avbrott) sen M föddes för tre år och 10 månader sen. Precis när han äntligen började sova lite längre stunder i streck (han vaknar fortfarande en eller två gånger nästan varje natt) föddes trillingarna. Så ni kan tänka er, sömn är en ordentligt eftertraktad bristvara här.
 
Artikel i Vi Föräldrar; Nr 13, November 2015
 
I senaste numret av Vi Föräldrar läser jag att ett förskolebarn är sjuk i snitt två månader om året! Hur många månader blir det då för oss, med fyra förskolebarn! Visserligen överlappar de varandra. Oftast är det en som blir sjuk först och innan den har hunnit bli helt frisk hinner nästa insjukna, och innan den har hunnit bli helt frisk har nästa insjuknat, och så vidare. Så det blir i alla fall inte tal om 4 x 2 (8!!) månader. Men ändå! Jag är så glad att jag har en fast anställning!
 
Dessutom står det att pojkar är sjukare än flickor (här är tre av fyra pojkar) och som om det inte vore nog blir det värre när flera barn vistas tillsammans på en liten yta. Här finns flera barn och vi är extremt trångbodda, och på förskolan är det likadant (inte lika trångt dock, men ännu fler barn). Så det ser inte så ljust ut för de närmaste åren. Men men, tiden går fort och rätt som det är har förskoletiden sprungit förbi och barnen går i skolan. Så det jag får försöka göra är att helt enkelt att överleva de jobbiga VAB-dagarna, alltså de dagar då det är snor, hosta, kräk eller dylikt överallt och barnen inte kan sova för att de är så sjuka, och njuta så mycket det går av de där bra VAB-dagarna, till exempel den feberfria dagen innan de får gå tillbaka till förskolan då man kan pyssla och mysa med barnet/barnen.
 
Enligt experten från Socialstyrelsen (Ingrid Nilsson), som Vi Föräldrar har intervjuat, är det absolut viktigaste tipset för att minska smittspridningen att ha god handhygien. Att lära barnen tvätta händerna är A och O, säger hon. Som tur är tycker mina små att det är bland det roligaste som finns att tvätta händerna. Men deras mamma (alltså jag) tycker inte att det är lika roligt att få torka ett dyblött badrumsgolv 20 gånger om dagen. Men det är såklart bättre än att barnen ska bli sjuka, så jag ska försöka se lite mer positivt på badrumsgolvstorkandet i framtiden. Det lite större barnet tycker också om att tvätta händerna, men bara när han själv vill. Så där behövs andra strategier. Att ha tydliga rutiner funkar ganska bra för då tvättar han oftast händerna av bara farten. Så vid hemkomst efter att ha varit ute (den här rutiner lyckas jag inte riktigt få att fastna, utan får rätt ofta tjata), efter toalettbesök och före mat ska händerna tvättas. Men det fuskas ibland och händerna blir snarare snabbt avsköljda än ordentligt tvättade. Och jag varken hinner eller vill vara en kontrolltant som står och kontrollerar medan han tvättar händerna. Det skulle nog heller inte gynna hans inställning till handtvättandet. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra? Hur gör ni för att få barnen att tvätta händerna ofta och ordentligt?
#1 - - Thed:

Rutiner och rutiner, att få in rutiner hemma har jag märkt fungerar. Då går det ibland av bara farten att dom tvättar händerna. Sedan underlättar det om dom själva kan nå upp till handfat och kran. Jag använder pall och kranförlängare.
http://surfideal.se/produkt/kranforlangare-stralforlangare/

Svar: Tack för tipset! Vilka fiffiga saker du säljer! Jag gillar badleksaksnätet skarpt. Ska shoppa så fort jag har fått lön.
Mamma bläckfisk

Till top