mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Underbara fredag!

aktiviteter för barn Barn, Mamma, Trillingar, fredag, getingsstick, småbarn Permalink0
Fredag är bästa dagen veckan för mig. Då är jag föräldraledig med ett av barnen. På så vis får vart och ett av barnen ha en lugn dag då hen är ledig från sina syskon var fjärde vecka. Och jag får chansen att på tu man hand umgås med ett av mina barn några timmar  varje vecka. Fredagen är dagen då jag äntligen hinner njuta, lära känna, och skapa ett band, till det barn som är ledigt. När jag har alla fyra, dvs för det mesta, så är det nästan omöjligt att hinna mysa med dom var för sig. Min uppmärksamhet vandrar då ständigt från den ena till den andra för att hinna ha koll på alla. Omvårdnaden sker som på löpande band och det är alltid någon som väntar på sin tur.
 
Idag var det Gs tur att vara ledig. Vi tog bussen till en badplats. G var supernöjd och satt länge i vattnet och plaskade och lekte med hink och spade. På eftermiddagen efter att vi (jag och G) hämtat resten av barnaskaran på förskolan gick vi till stora lekplatsen (dvs den största i området där vi bor) en stund. En av Ms kompisars mamma (och kompisen) mötte upp och med hennes hjälp blev det möjligt att släppa lösa alla barnen. De sprang runt åt olika håll och vi hade fullt sjå att hålla reda på dom. Men så blev G stucken av en geting på läppen. Han svullnade upp och blev alldeles röd i ansiktet. Förts tyckte jag att det såg ut som om han fått en fläskläpp men sen såg jag
att något satt fast på läppen och insåg att det var en getinggadd. Jag fick bort gadden snabbt men läppen fortsatte att svullna. Jag blev nervös och ringde 1177 där de sa att vi skulle åka till barnakuten omgående. Då ringde jag barnens pappa och bad honom komma med bilen och köra oss till barnakuten. Medan vi väntade på att barnens pappa skulle komma och hämta oss slutade G att gråta och började leka som vanligt. Dessutom började svullnaden gå ned. Så det var ingen allergisk reaktion. Förmodligen var det för att gadden satt kvar som han svullnade upp så mycket i början och när den väl var bortplockad blev han bättre.  När vi kom fram till barnakuten såg han nästan ut som vanligt igen, bara lite svullen precis vid sticket. Han blev undersökt och fick antihistamin och sen fick vi vänta en halvtimme (vet inte varför, kanske för att medicinen skulle börja verka?) innan vi fick åka hem. Vi kom hem strax före åtta med trötta och hungriga barn. Nödmiddag fick införskaffas på Mc Donalds på vägen hem men M somnade i alla fall innan jag hann få fram maten.
 
Till top