mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Fredagsmys - åtminstone en kort stund

Livet i v�r familj Barn, Ensamstående, Mamma, Trillingar, fredagsmys, fyrabarnsmamma, popcorn, småbarn Permalink3
Även om konceptet "fredagsmys" skapades av OLW i propagandasyfte, så är tanken ändå rätt trevlig. För vad kan vara bättre än att mysa tillsammans med sin familj på fredagskvällen när en är trött efter en lång och slitig arbets/skol/förskolevecka?
 
Jag gillar som sagt konceptet. Kanske kan det till och med locka ungarna till att stanna hemma någon fredagskväll då och då istället för att ränna på stan med sina polare när de blir större (nu är jag kanske lite väl optimistisk?). Men fredagsmyset i den här familjen blir inte riktigt som det var tänkt, det vill säga mysigt. Eller, nu är jag kanske lite väl negativ, för en liten stund brukar vi faktiskt lyckas ha det riktigt mysigt. Men sällan mer än en kort stund. Och vägen dit, och därifrån, brukar vara rätt långt från att vara mysig.
 
För om det är något som konceptet fredagsmys inte har tagit med i beräkningen så är det ungarnas humör på fredagseftermiddagarna. Då är de trötta och......, här skulle jag gärna skriva "kinkiga" men det är ett alldeles för milt utryck för att beskriva mina barns humör på fredagseftermiddagarna. Snarare vrålarga. Ofta på helt (för mig) oförståeliga grunder. Sammanbrotten avlöser varandra och till slut får även jag sammanbrott.
 
Så brukar det vara från det att jag hämtar barnen till dess att popcornen kommit fram. Minst ett av barnen (vem av dem varierar) brukar dessutom matvägra och skrika och gnälla middagen igenom, så fredagsmiddagen brukar vara långt från fridfull. Men när popcornen väl är framme och vi bänkar oss i soffan framför den film som en stund tidigare orsakat sorg och raseri hos något barn som inte fått sin vilja igenom när filmen skulle väljas (jag använder ett roterande system där barnen turas om med att välja film, hämta posten, trycka på hissknappen och allt annat som tenderar att leda till storbråk), då brukar vi faktiskt ha det riktigt mysigt en liten stund. Åtminstone om en bortser från grälen om vem som ska sitta närmast (typ på) mig i soffan. Sen blir de övertrötta och allt sätter igång igen.
 
När popcornen kommer fram blir det en stunds fredgasmys.
 
 
 
#1 - - Agneta:

Haha! Ja, fredagsmys i all ära, ibland låter det bättre än vad det är. Här har vi aldrig haft fredagsmys, då jag alltid jobbat skift med kvällar och helger. Nu när barnen flyttat hemifrån, kan jag ha eget "fredagsmys" den veckodag som passar mig bäst.

Svar: Jag antar att jag kommer att kunna fredagsmysa när jag vill i framtiden också, om en si sådär 15 år (eller tidigare, för när de är tonåringar vill de nog inte vara hemma med mamma på fredagskvällarna). Och jag kan ge mig sjutton på att jag då kommer att sakna barnen och kaoset jättemycket.
Mamma bläckfisk

#2 - - Maya:

Någonstans kring förskolestart började våra vilja ha fredagsmys. Men säger som du, HERREGUD!! Nä vi stod ut någon vecka sedan kom jag på det -vi kör onsdagsmys! Dom är så små så än fattar dom inte att dom är lurade...
Så i många år har vi kört onsdagsmys, godare mat, efterrätt om man orkat samt snask till barnprogrammet eller när dom blev större film.
Så kom fredagen och den "rasslades" bort som vilken vardagkväll som helst. Jo när ungarna somnat mös vi vuxna av -äntligen fredag.
Fredagsmys har nog flyttat in nu när dom är över 12 år.
Så vänd på det, vilken kväll/dag är ungarna piggast?? Kanske söndag? Hämta pizza till middag å bara mysa? Dagen spelar ingen roll utan mer all man får en "helig kväll" å dom lär sig snabbt att sköta sig om alla märker att då blir det mys å fest!

Svar: Vilket bra tips! Tack! Jag ska prova det.
Mamma bläckfisk

#3 - - Anonym:

Ja detta ickemys, så många gånger som ex förskolepersonal sagt "nu får ni gå hem och fredagsmysa" och jag har tänkt ja de skulle bara veta hur det är! Kaos och skrik. Men nu när alla barnen är i skolåldern kan jag ändå se att tiden mys ändå har ökat jämnfört med för några år sedan! Så klen tröst nu med det blir iallafall bättre!

Svar: Det är en jättebra tröst! Skolåldern är snart här (åren går ju jättefort)! Och du har rätt, det av barnen som kommit upp i skolåldern (nästan, förskoleklass är ju inte riktigt skolan), dvs Matias, går det ju ofta jättebra att mysa med. De är de tre småttingarna som förvandlar fredagsmyset till fredagskaos istället.
Mamma bläckfisk

Till top