mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Aktivitetsmamman går i vinterdvala

Livet i v�r familj, aktiviteter för barn Aktiviteter för barn, Ensamstående, Mamma, aktivitet, fotboll, fotbollsträning, fyrabarnsmamma, motion, säsong Permalink0
Nu får aktivitetsmamman gå i vinterdvala. Det var sista fotbollsträningen för säsongen för Matias idag. Han går inte på några andra aktiviteter och trillingarna har ännu inte fått påbörja något aktivitetsliv.
 
Som vanligt har jag dubbla känslor. Jag är nämligen en helt hopplös å-ena-och-å-andra-sidan-människa. Jag kan liksom aldrig bestämma mig för vad jag vill och tycker. Det är jättejobbigt och kroniskt förvirrande. Till exempel drömmer en del av mig om att flytta ut på landet medan en annan del av mig vill flytta till New York. Hur ska en någonsin kunna fatta några vettiga beslut när en hela tiden vill helt motstridiga saker?
 
Nåväl, de dubbla känslorna efter att ha suttit och tittat på mitt barn på hans sista fotbollsträning för säsongen handlade om att en (stor) del av mig,  den bekväma (dvs lata) mamman delen, tycker att det är jätteskönt.  Efter att först ha slitit för att få ihop logistiken kring simskolan och därefter fotbollen så känns det som en befrielse att inte behöva fundera över hur jag ska kunna ta Matias till hans aktiviteter eller på hur hans småsyskon ska tas om hand under tiden (att ha med sig tre stycken 3,5 åringar och försöka få dem att sitta still och vänta på en läktare är måttligt kul). De senaste veckorna har jag dessutom frusit halvt ihjäl vid fotbollsplanen, något som den bekväma mamman i mig inte är alls road av.
 
Men å andra sidan så bor det ju en duktig mamma i mig också. Hon befinner sig ständigt i kamp med den bekväma mamman. Ibland vinner hon, men allt för ofta är det den bekväma mamman som tar hem segern.  Den duktiga sidan i mig tänker att det är bra för barnet att röra på sig och undrar, och oroar sig för, hur jag nu ska göra för att se till att barnet får den motion han behöver? Den duktiga mamman i mig vet ju så väl att den bekväma mamman i mig kommer att sätta käppar i hjulet för mina planer på att vi ska ge oss ut och göra en massa hälsosamma aktiviteter tillsammans under vinterhalvåret. För köld, i kombination med en massa otympliga kläder, blöt och lerig eller snöig mark, och dessutom fyra barn med (olika) järnviljor att hålla reda på, har en sån avskräckande effekt på den bekväma mamman i mig att den duktiga mamman i mig inte har en chans att vinna den matchen. 
 
 
 Säsongens sista fotbollsträning avslutades med att barnen fick glass.
 
 
 
 
 
Till top