mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Första skolveckan slut

Förskola och skola, Livet i v�r familj Ensamstående, Mamma, fyrabarnsmamma, förskoleklass, sexårs, skola, skolbarn, skolstart, spring i benen Permalink0
Matias första riktiga skolvecka har nu passerat. Eller, riktigt riktiga skolan är det ju inte ännu. Bara förskoleklass. Men det känns skoligt så det räcker till och blir över.  Denna vecka har han till och med fått läxa. Fast på barnens begäran och den är inte obligatorisk, men ändå. Både jag och Matias känner oss alldeles vansinnigt stora. För att ha barn som går i skolan ger ju hur mycket vuxenpoäng som helst.
 
Det har gått bra. Han har haft det lite kämpigt eftersom han har hamnat i en klass där de andra barnen redan har kompisar som de har gått i förskolan med. Matias är den enda från sin förskola som börjar i den skola som han går i. Han känner ingen i sin klass sen tidigare.
 
Men det verkar som om han börjar känna sig hemma i skolan. Han är nämligen redan busig och jag har redan fått känna på hur det känns när fröken berättar att ens barn har gjort saker som hen inte får. Det verkar som om lockelsen att springa i skolkorridoren kommer att bli en utmaning för oss. För det får en nämligen inte. Men så svårt att låta bli när en är 5,5 år och full av spring i benen.
 
Att klättra och springa är det bästa denna lilla människa vet.
 

Dagens konversation:
Gabriel: "Matias hur gör man för att laga sågen (leksakssåg)?"
Matias: "Stäng av den och sätt på den och banka så mycket du kan på batteriluckan"
Gabriel: "Det funkade!!!!"
 
 
 
 
 
Till top