mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Då var det dags igen - kräksjuka

Livet i v�r familj, sjuka barn Ensamstående, Kräk, Kräksjuka, Magsjuka, Mamma, Soffa, Trillingar, VAB, fyrabarnsmamma Permalink2

Den här hösten börjar inget vidare. Förrförra veckan var det förkylningar som gjorde att jag fick fyra vabdagar. Själv var jag nog mest förkyld av alla men jag slapp i alla fall de nattliga feberattacker som två av trillingarna drabbades av (på dagarna var de hur pigga som helst).  Sen fick jag jobba en hel vecka, jippi! Och nu är det dags igen. Denna gång med det virus som jag (och förmodligen alla andra föräldrar också) hatar mest av allt. Kräksjukan!! Blä!!!

Det började i lördags med att Theo plötsligt inte ville äta när det var dags att äta lunch. Han sa att han var trött och ville vila i soffan (här bör känsliga läsare sluta läsa). En stund senare var hela soffan neddränkt i kräks. Så vidrigt!! Jag är så glad att vår soffa är den billiga sortens soffa som har avtagbara överdrag som går att maskintvätta och inte en dyr sort som inte tål vatten! Han kräktes några gånger till efter det och under natten hade han feber. Men i morse verkade det hela vara över. Jaha, bara till att vänta 48 timmar med tummarna hårt hållna för att ingen av de andra ska bli sjuka, tänkte jag, och framåt eftermiddagen började jag känna mig rätt stursk. Det är jag inte längre. Inte för att någon mer har kräkts. Än. Men precis före läggdags för en stund sen klagade Gabriel på ont i magen och Matias sa att han känner sig konstig. Sen fick Theo feber igen. Och nu mår jag illa.

Så något hopp om en lugn natt har jag inte. Klarar vi oss igenom denna natt utan att någon kräks är det ett smärre under. Så jag har laddat sovrummet med byttor (att kräkas i), hushållspapper, handdukar och högar med rena lakan (för att snabbt kunna byta) och sett till att alla barnens sängar är utrustade med madrasskydd. Nu hoppas jag innerligt på att det ska vara helt i onödan och att byttor, papper, handdukar och lakan får stå orörda genom natten medan barnen och jag sover sött. God natt!

 
Sjukling (på handduk i soffan efter att, ofrivilligt,  ha smutsat ner soffan rejält
en stund tidigare).
 
Det är alltid så fint hemma hos oss! Och så mycket mer spännande att gå golvet
när en aldrig vet vad en kan få trampa på! Hur det ser ut just nu i barnens lekrum
vågar jag inte visa upp, men vår korridor ser det i alla fall ut så här. Camila har
dukat för tebjudning och Matias har fixat en brasa (inte tänd som tur är) av sin
pinnsamling. Att ha barnen inne i karantän betyder mycket stök!!

 

 

 

 

 

 

 

#1 - - Karin:

Hej! Jag hoppas hoppa hoppas att ni klarat natten utan kräkor, men inser ju att chanserna är ganska små. Så skickar så mycket styrka jag kan! Tyckte det var synd om mig när sambon var bortrest och jag och barnen var kräksjuka, men då var det ju "bara" två barn. Ang "stöket" i eran hall borde du läsa hejhejvardag s "Inredningstips" :D Du är helt klart minst lika trendsäker som hon ;)

Svar: Tack för styrkan! Det verkar ha funkat, för vi kom lindrigt undan. Det var bara jag som blev sjuk under natten och när morgonen kom var det redan över. Hejhejvardag är så himla bra! Jag har läst inredningstipsen. Vi har nog lite samma stil (misstänker att det nog faktiskt är värre ställt hos oss än hos dem).
Mamma bläckfisk

#2 - - cecilia :

Jag rekommenderar att bädda i flera lager, typ plastad froté, lakan, plastad froté, lakan och så många lager som en tror kan behövas under natten. Då är det bara att lyfta på det översta om olyckan är där....

Svar: Så smart! Ska göra det nästa gång (för det lär nog bli fler gånger tyvärr). Har lite ont om plastad froté bara. Jag har bara ett frotéskydd per säng. Måste nog investera i fler.
Mamma bläckfisk

Till top