mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Höstlov och Halloween

Livet i v�r familj Ensamstående, Höstlov, Kalas, Mamma, Pyssel, bläckfisk, fest, fladdermöss, fyrabarnsmamma, godis, halloween, halloweengodis, halloweenpyssel, häxa, marängspöken Permalink0
Höstlovets sista dag är här och imorgon är det dags att återvända till vardagen igen. Det är väldigt lungt här hemma. Tre av barnen är hos sina kontaktfamiljer och det är bara Theo som är hemma. Så här har vi haft det sen i fredags eftermiddag. Lugnt alltså. Konstigt hur ett barn som är så busigt i vanliga fall kan vara så lugnt när syskonen inte är hemma. 
 
Egentligen är det meningen att alla barnen ska vara hos sina kontaktfamiljer samtidigt så att jag får vara helt barnfri en helg i månaden. Men ibland (rätt ofta tyvärr) funkar inte det. Någon av familjerna har andra planer och behöver byta helg. Eller så är något av barnen sjukt. Denna gång är Theos kontaktfamilj bortrest så han kommer att vara hos dem en annan helg istället. 
 
Att bara ha ett barn hemma är mysigt. Då får vi tid att hänga lite tillsammans i lugn och ro utan stress, bråk och högljudd tävlan om mammas uppmärksamhet (eller om leksakerna). Hur mycket återhämtning det blir för mig då beror på vilket av barnen det är som är hemma. För de är olika. Olikheterna blir så tydliga då, när jag bara har ett barn att fokusera på.
 
De som gärna drar generella slutsatser om föräldrar och barn, och om hur det är att ha barn, borde verkligen sluta med det. För med vissa barn är det lätt som en plätt. I alla fall ibland. Som denna helg med Theo, som just nu sitter helt nöjd och bygger med Lego medan jag får tid att blogga lite. Skulle jag dra slusatser från det skulle jag nog tro att föräldraskap är en dans på rosor.
 
Fast kanske är det just en dans på rosor som det är. För dans är jätteroligt och rosor är vackra, men också taggiga. Så en dans på rosor torde vara både rolig, vacker, och smärtsam, precis som föräldraskapet. Och trots att det är roligt så blir en trött av att dansa och kan behöva vila lite ibland. 
 
Höstlovet har varit bra. Höjdpunkten var Halloweenkalaset som vi hade i tisdags (som jag såklart inte lyckades ta ett endaste foto på). Barnen hade pysslat en massa Halloweengodis (spökmaränger, spökmashmallows, spindlar av oreokakor och fladdermöss gjorda av chokladbollar) som vi bjöd på efter att först ha kalasat på trollfingrar (prinskorv), elaka pumpaburgare (hamburgare med ost skuren till elaka pumpor), spökgratäng (potatisgratäng), drakägg (ägghalvor som barnen pyntat med spindlar gjorda av oliver), monstertentakler (gurkstavar) och kyrkogårdsogräs (sallad). Morfar/min pappa och hans fru, moster/min syrra och Matias kompis och hans pappa var här. Barnen lekte, dansade och gick på pumpajakt. De hade jätteroligt. 
 
I övrigt har vi varit på lite parkbesök, lekt på gården och spelat spel här hemma. I torsdags blev barnen fotograferade. Det ska bli spännande att se vad det blir av det. Det är ju inte direkt lätt att fota dem. De är liksom aldrig stilla. 
Pumpapyssel.
 
 
 Spökmarängverkstad.
 
 
Det råder full koncentration hos denna spindelmakerska med chokladmustasch.
 
 
Sötaste, suddigaste, lilla halloweenkalashäxan (fotot är taget med mosterns
mobiltelefon som skärmen är trasig på, själv glömde jag helt bort att ta kort).
 
 
 Läskiga pumpor (Camila gjorde en häxhatt på sin).
 
 
En lekplats med fyra stycken gungmoppar (eller vad det nu är för slags fordon).
Så slapp de bråka om dem. Fin höstlovsdag!
 
 
Med syskonen hos sina kontaktfamiljer så passade Theo och jag på att öva
cykling (att göra det med alla tre samtidigt är svårt). 
 
På kyrkogården med Theo. Vi tände ljus för våra saknade ochTheo valde ett rosa
ljus till sin mormor.
 
Till top