mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Skärtorsdag med påskpyssel

Livet i v�r familj Ensamstående, Mamma, Pyssel, Påsk, fyrabarnsmamma, halsmandelsoperation, läkning, marsipan, medicin, operation, påskgubbe Permalink0
Gabriels tillfrisknande efter halsmandelsoperationen löper på. De första dagarna efter operationen var det lite jobbigt när medicinen skulle tas, men nu verkar han ha accepterat sitt öde och tar sin medicin utan större protester. Han har faktiskt visat på en imponerande tålighet och har knappt gnällt alls trots att han har haft ont.
 
Idag är det dag åtta efter operationen och enligt informationen jag fick med mig så ska vi nu ha tagit oss förbi smärttoppen (inträffar dag 4-7) och börjat gå på bättringsvägen. Nu i natt ska vi prova att inte ta medicin på natten. Om det funkar och Gabriel inte vaknar för att han har ont, så ska det bli sååå skönt. För jag är så trött att det inte finns ord för det. Före operationen nattvakade jag några nätter med Matias som hade öroninflammation och efter operationen har det varit Gabriels nattmedicinering som gjort att det knappt blivit någon sömn alls för mig. Att hinna somna före klockan ett, då medicinen ska tas, går liksom inte för mig. Jag är en inbiten nattuggla och om jag vet att jag snart måste gå upp igen så somnar jag helt enkelt inte. Och efter att medicinen väl slunkit ner (nattmedicineringen har inte varit poppis hos Gabriel) så har jag varit så uppe i varv att det tagit en bra stund innan jag somnat. Sen har jag blivit väckt några gånger (som alltid) av de andra som bökat runt i sömnen så de ungefär fyra och en halv timmarna som jag har haft för att sova har inte nyttjats fullt ut. Så lite sömn skulle sitta bra nu. Det är nog bäst att jag går och lägger mig!
 
Idag har vi påskpysslat lite.
 
I morse lämnade jag en lite påskgubbe i skolan.
 
 
 
Superkoncentrerade påskpysslare.
 
 
 
Gabriel skapar påskpynt.
 
 
 
Det var meningen att det skulle bli marsinpankycklingar, och några såna blev det faktiskt, men 
också en del andra djur. Pojkarna gjorde ormar och Camila fjärilar (tips på hur en kan uppmuntra
barn till att vara mindre könstereotypa tas tacksamt emot!)
 
 
 
Theo visar hur hans blivande kyckling låter (lät nog lite mer som en gök en som en kyckling,
men den blev fin när den var klar).
 
 
 
 Några av barnens marsipanalster (jag älskar hönan längst ner som ser alldeles livrädd ut).
  
 
Till top