mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Den här morgonen kunde jag ha varit utan - om morgonrutiner, konflikter och stress

Livet i v�r familj, Rutiner Bråk, Ensamstående, Frukost, Fyraåring, Konflikter, Mamma, Morgon, Morgonrutiner, Tandborstning, Trillingar, blåmärken, fyrabarnsmamma, livet med barn, påklädning, stress, ytterkläder Permalink6
En del dagar skulle jag helst vara utan, och idag var en sån dag. Eller, egentligen är det bara första delen av dagen som jag skulle ha velat vara utan. Resten av dagen var varken bättre eller sämre än vad våra dagar brukar vara, bortsett från en höjdpunkt som jag absolut inte vill vara utan, som inträffade i samband med hämtningen av barnen från förskolan. Mer om den sen. Först lite om varför jag gärna hade varit utan första delen av denna dag.  
 
Faktum är att det numera händer rätt ofta att jag känner att jag gärna skulle vara utan första delen av våra dagar. Våra morgnar har under en period, som börjar kännas rätt långvarig, varit rätt kämpiga. På morgonen finns det inte så mycket tid att spela med och det är en rad olika moment som måste genomföras, så för att morgonen ska funka så måste vi hålla oss till rutinerna. Rutinerna, som jag är rätt strikt med, och som ser precis likadana ut varje morgon, är inte så komplicerade, TYCKER JAG. Barnen ska gå upp ur sängen, gå på toa, klä på sig (görs när klädracet är på morgonshowen på barnkanalen, något som jag fick tips om av en läsare när Matias var i fyraårsåldern och var den som stod för morgonkonflikterna), äta frukost, borsta tänderna, klä på sig ytterkläderna, komma iväg ut, och gå till bilen och sätta sig på sina platser i den. Problemet är bara att jag har två små familjemedlemmar som inte alls är intresserade av att följa dessa rutiner. De springer hellre och gömmer sig. Att jag inte alls blir road av kurragömmaleken verkar inte bekomma dem. Dessutom har just dessa två familjemedlemmar rejäla humörsvängningar, och kan bli ilskna som små bin över saker som jag ofta har lite svårt att greppa betydelsen av. Ibland fattar jag inte ens vad de blev arga för.
 
Dessa två familjemedlemmar har dessutom en stand by, en tredje liten familjemedlem som steppar in när de två som står för de flesta morgonkonflikterna någon gång ibland vaknar på rätt sida och är på gott (samarbetsvilligt) humör. Då är det istället hon som sätter sig på tvären. För annars skulle vi ju få en harmonisk morgon någon gång ibland, och det verkar det inte vara meningen att vi ska ha..
 
Den fjärde lilla familjemedlemmen är rätt duktig på att följa rutinerna och han brukar inte ställa till med konflikter på morgonen (däremot är det en utmaning att få honom från skolan till bilen när vi ska hem på eftermiddagen). Eller, han gör det inte längre. Men han gjorde det när han var i den åldern som hans bråkiga småbröder är i nu. Jag minns att jag då ofta var helt slut när vi kom fram till förskolan. Nu är det så igen. Fast nu är jag ännu mer slut. Bråken avlöser varandra fram till dess att vi kommer fram till skolan. Det ger dock lite hopp om en ljusare framtid att morgonbråken har avtagit med tiden för den äldste i mitt lilla gäng. Förhoppningsvis är det något övergående även för småsyskonen.   
 
I morse var det ännu värre än vanligt. En av mina bråkstakar blev vansinnigt arg på sin frukost och sprang in och gömde sig i sovrummet. När jag väl fick ut honom till matbordet igen förde han ett herrans liv och slogs och bets (observera att jag inte bar eller föste ut honom eller något liknande, så det var inte i någon form av självförsvar som han bets och slogs). När han lugnade ner sig tog den andra lilla bråkstaken över. Något med hans kläder var väldigt, väldigt, väldigt fel, så han blev väldigt, väldigt, väldigt arg. Exakt vad som var fel lyckades jag aldrig riktigt klura ut, vilket gjorde det svårt för mig att hjälpa honom. När klockan vad 8:10 och vi redan borde ha suttit i bilen på väg ut från vår parkering satte bråkstake nummer ett äntligen igång med att äta sin frukost. Att jag då redan hade dukat bort, eller att jag försökte förklara för honom att det nu var för sent för att äta och att han  istället får äta en smörgås i bilen, brydde han sig inte om. Han ignorerade mig och dukade helt sonika fram yoghurt och flingor igen. Och eftersom den andra lilla bråkstaken fortfarande inte hade fått på sig några kläder fick bråkstake ett en liten stund på sig för att äta medan jag istället ägnade mig åt att bråka med bråkstake 2 om att han skulle ta på sig sina kläder, något slutade med att jag fick göra det åt honom. Vid det här laget började mitt tålamod att nå botten. Att vi har haft rätt många såna här morgnar på senaste tiden, och varje dag denna vecka, har gjort att mitt tålamod inte hunnit lagras upp till några särskilt höga nivåer. För det tär verkligen på ork och energi att ständigt behöva hantera en massa konflikter. Nu var jag dessutom ordentligt stressad. Matias börjar skolan 8:30 och det är inte kul för honom att behöva gå in efter att morgonsamlingen redan har börjat (fast han borde nog vara rätt van, för vi kommer för sent nästan alla dagar). Det känns så taskigt att han ska bli lidande för att det är en massa stök med syskonen, när han själv är så duktig på att följa morgonrutinerna utan tjafs. Han och Camila stod klara, med ytterkläderna på, och väntade medan småbröderna dukade fram frukost igen (ena av dem) och sprang omkring i bara kalsongerna (den andra).
 
När bråkstake nummer ett äntligen fått i sig lite frukost och jag fick borsta hans tänder (om några extremt stressade hastiga svep över tänderna med tandborsten ens kan räknas som tandborstning) så vägrade han att ta på sig ytterkläderna. "Du ska göra det!" skrek han åt mig och eftersom det var väldigt bråttom då så var det inget jag tänkte protestera om utan jag tog overallen och satte mig på en stol för att lyfta upp honom och klä på honom. Eller, det gjorde jag inte alls, för på något vis lyckades jag missa stolen och hamna på golvet och istället för att sätta mig på stolen gjorde jag illa min arm på den när jag ramlade. Då brast det och jag började gråta och hulka något om att jag inte orkar med mer bråk nu. Att mina två bråkstakar skrattade åt mig där jag satt och bölade gjorde mig inte direkt gladare. Jag vet inte om det såg roligt ut (det gjorde det nog) eller om de skrattade för att de blev nervösa, eller kanske både och, men i efterhand tycker jag att det var bra att de skrattade istället för att bli rädda (förutsatt att det inte var just därför de skrattade). Men just då kände jag mig olyckligast i hela världen.
 
Som pricken på i:et upptäckte jag, när jag någon minut senare samlat mig och fått på bråkstake 1 hans overall, att dörren ut till trappuppgången stod på vid gavel. Matias hade öppnat den och var på väg ut för att vänta i trappen när jag ramlade. Så nu undrar jag om grannarna tror att jag brukar böla och beklaga mig framför barnen ofta (jag brukar inte böla på det viset så ofta).
 
Men denna dag, som började så eländigt, bjöd också på en riktig höjdpunkt. När vi (jag och Matias, jag hämtar honom först) hämtade trillingarna på förskolan och jag håller på med att hjälpa dem att få på sig ytterkläderna hör jag hur Matias går omkring och läser namnen på barnens skåp i hallen. Namnen han läste tillhör inte barnen i hans syskons grupp utan barn som han inte känner och inte kan känna igen från fotona som också hänger där. Alltså, han kan läsa!!! Från att ha bokstaverat ord ett tag nu har han plötsligt satt igång med att läsa ord (namn) rakt av, utan att behöva bokstavera! Bästa ungen!!!!! 
 
Så här snygg arm har jag nu efter morgonens stolmiss (intressanta proportioner den fick på
fotot, ser lite ut som en stor klubba, i verkligheten ser den mer ut som en arm ska göra, ifall ni undrar)
#1 - - Lou:

Usch, vilket elände! Det går inte att förenkla rutinerna något? Finns det ingen möjlighet för barnen att äta frukost på dagis/skicka med frukost dit? Eller att ni kan testa att gå upp lite tidigare på morgonen? Hoppas det blir bättre snart!

Svar: Ja, det finns säkert saker som går att förenkla men min trötta och stressade hjärna kommer inte på något som jag inte redan har provat, eller fått förkasta för att det inte är möjligt. Jag har provat med att gå upp tidigare på morgonen och det blev faktiskt ännu värre. Barnen var trötta och griniga och hann sätta igång att leka vilket gjorde det ännu svårare att få dem att följa rutinerna. Men skulle det inte vara för att vi kommer i säng rätt sent eftersom det tar sån tid för oss att komma hem från förskolan, få fram mat, få i dem mat och få tänderna borstade och komma i säng, så vore det nog ändå bra att gå upp tidigare. Då skulle jag ha mer tid att ägna till varje barn. Nu är det löpande band principen som råder här på morgonen och när något moment i kedjan spårar ur så blir det kaos i alla led.
Mamma bläckfisk

#2 - - Jenny Skyllberg:

Herregud, jag blir stressad bara av att läsa 😲
Jag vet inte om ni kanske redan gör så, men för oss brukar det underlätta om vi tagit fram kläder dagen innan ☺️ jag har två barn, som båda är väldigt bestämda med vad de vill ha på sig 😉 dottern gör iordning sig själv numera, men jag har alltid tyckt att det blir bättre om vi har förberett..
Vad det gäller frukosten: skulle barnen kunna göra iordning sina egna smörgåsar innan de lägger sig kvällen innan? Då finns de ju färdiga att bara plocka fram och äta. Duka kanske de också kan göra kvällen innan med skålar, glas, skedar osv..

Svar: Haha, ja det står liksom stress i pannan på mig nu för tiden. Jadå, allt förbereds kvällen före. De har varsin liten korg där deras kläder läggs och allt som går att duka fram till frukosten är framdukat. Fast det är jag som gör det efter att barnen har somnat. Jag brukar inte hinna plocka undan efter middagen förrän då, så även om det är en jättebra ide att de ska hjälpa till med att duka fram så tror jag inte att jag hinner klämma in det under kvällen. Smörgåsarna har jag brett på morgonen, så tack för tips, jag ska börja göra iordning dem på kvällen istället.
Mamma bläckfisk

#3 - - Karin:

Aj Aj Aj, det där blåmärket såg inte roligt ut! Jag har också storbölat framför barnen några gånger när det varit sådär extremt mycket konflikter, å så har jag lyckats göra illa mig på nåt sätt. Psyket är som redan på bristningsgränsen och så får man ONT också. Visst är det inte kul när det händer. Samtidigt tänker jag att barnen inte mår dåligt av att se att även mammor är mänskliga. Här ligger också känslorna utanpå kroppen hos barnen för tillfället. Speciellt på mornarna. Att båda föräldrarna i denna familjen också är morgontrötta gör ju inte stämningen bättre precis. Tänk om man kunde få börja dagen när alla har morgonkissat och ätit frukost istället? Styrkekramar till dig!!

Svar: Det är kanske bra att barnen ser att även föräldrarna är människor med känslor och att det är okej att visa dem ibland. Jag tror faktiskt att det är skadligare för barn när föräldrarna inte visar känslor. Men känsloreglering är ju något som man som vuxen förväntas behärska, och det går lite si och så för mig med det på morgnarna och ibland är jag nog inte mycket bättre på det än barnen (fast jag skriker inte så det ekar i hela trapphuset förstås). Om en fe kom och gav mig en önskan (kommer säkert att hända) skulle jag nog önska mig ett minimalt sömnbehov. Styrkekramar till dig med!
Mamma bläckfisk

#4 - - Anonym:

Styrkekram till dig❤️! Våra fyra har också drivit oss till mer eller mindre vansinne på morgnarna ffa när de var i 6-års åldern.Jag har gråtigt många gånger av utmattning. Tack och lov blir det gradvis bättre med åren!

Svar: Åh tack! Nu tändes en strimma hopp (fast sexårsåldern ligger fortfarande framför oss, hjälp!)!
Mamma bläckfisk

#5 - - T:

Åh, så här kan ni ju inte ha det! Är dock fullkomligt övertygad om att det rent av är nyttigt att barnen fick uppleva att även du har en gräns, och kanske blev det bra samtal om detta senare? Hur det kändes i dig när de bråkade, att du blev SÅ ledsen så att du grät osv. Kanske lägger det iaf en liten grund inför framtiden, även om det inte märks just nu?

Tycker också synd om din äldste pojke som måste vara sen pga syskonen. Jag förstår att det måste vara en nästan omöjlig fight att ta ensam när situationen är som den är, men har du testat att vara stenhård? Förklara reglerna innan, och sedan strunta i frukost och påklädning för dem som inte sköter sig. De lär ju knappast svälta ihjäl och de dör inte heller av att bli lämnade i pyjamas ( så gjorde min faster när hennes son vägrade klä på sig och hon fick nog. Idag är han nästan 40 och har själv barn och fick inga men av detta☺) Helt enkelt sttunta i att lirka tillbaka om hen lämnar bordet och stålsätta sig och bara plocka undan. Ställ högt så att de inte kan plocka fram själva på vardagen kanske ? Iaf för nu. Inget erbjudande av macka på vägen, då får man vara hungrig. Bråkas det vid ytterkläderna? Låt dem frysa då, på med skorna, plocka ner resten av kläderna i ryggsäcken och gå ut utan overall. Som förälder har man instinkten att hålla sitt barn varmt, men de lär inte förfrysa sig (om det inte är extremkyla, då är det ju en annan sak) utan ytterplagg en gång.

Alltså, jag är absolut inte perfekt, och curlar min egen unge så det står härliga till ibland, men av det du beskriver låter det som om det är dig och Matias som det går ut över, Han blir sen och du blir helt slut. De andra har mest bara high-life. Det blir ju väldigt orättvist. Ofta tror jag att vi föräldrar är lite för benägna att diskutera/lirka med barnen även när den tiden inte finns. Och så hamnar man i en dålig cirkel.

Ett annat alternativ är väl de klassiska guldstjärnorna. Kan inte metoden så bra, men att belöna med guldstjärna när det går bra på morgonen och när man har nått ett visst antal så får man belöning. Har för mig att man då inte ska ta hela morgonen i ett svep för då blir det alldeles för många moment för att det ska funka,utan man får välja nån grej per barn som är extra jobbig, tex påklädningen och så belönat man utifrån det. Då får även Matias en belöning för att han är så duktig. Tror man på hitta mkt om denna metod på nätet.

Har du förresten pratat med förskolan om detta ? Kan du får mer hjälp där, tex att de alltid får börja med att borsta tänderna när de kommer dit, att det ligger extrakläder på hyllan om barnet kommer dit i pyjamas, etc. Kanske att de pratar på dagis med alla barnen i gruppen om hur man borde göra på morgonen, upplevde själv att min unge tog stört intryck av vad som diskuterades där.

Ansåg, hoppas mornarna snart blir lite bättre och att din stackars arm hämtar sig!

Svar: Tack för alla bra tips! Jag tycker att jag är rätt hård och konsekvent, ofta av ren nödvändighet för att det inte finns tid för att lirka. Det funkar rätt bra på två av barnen, medan de andra två bara blir ännu ilsknare. Jag har burit iväg med barn utan ytterkläder på sig ett flertal gånger. På deras förra förskola fick jag mycket hjälp men på den där de går nu är det lite annorlunda. Det är en stor förskola med mycket personal som roterar runt, lite rörigt och det känns som om de har fullt upp. Smörgåsen i påse är mest för att Theo äter så dåligt och är väldigt liten och smal. Jag oroar mig för att han inte får i sig tillräckligt.
En sak som bidrar till att jag "curlar" lite istället för att vara benhård när det blir bråttom är att grannarna har klagar på att de för liv i trapphuset. Jag blir jättestressad av att de skriker i högan sky ute i trappen.
Mamma bläckfisk

#6 - - Anna:

Hejsan

Du, har du funderat på att lämna barnen tidigare på morgnarna, så att de äter frukost på dagis/fritids?
Jag gjorde det ett tag när det jag ville skulle vara mysmorgnar, oxå mest var kaotiska... Nu hade vi världens mysigaste dagispersonal som tände ljus och myste med barnen så jag hade faktiskt inte dåligt samvete!
Jag upplevde det otroligt mycket enklare att bara väcka barnen, på med kläder iväg, då hann tjafset inte börja lika ofta..
Idag är mina tvillingar 6 och storebror 8 så nu har verkligen lugnet lagt sig och vi supermysiga morgnar, och vi äter åter alltid frukost hemma tillsammans..


Svar: Bra tips, men det serveras inte frukost på den förskola som de går på nu. På deras förra förskola åt de frukost där och då funkade våra morgnar väldigt mycket bättre.
Mamma bläckfisk

Till top