mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Nystart 2018 - blev det visst inget av

Livet i v�r familj 2018, Ensamstående, Mamma, Många barn, Stök, Trillingar, flerbarnsfamiljen, fyrabarnsmamma, nystart, oreda, småbarnsliv, sömnbrist Permalink3
Starten på det nya året blev inte riktigt den pigga nystart som jag hade tänkt mig. Veckorna efter jullovet har istället varit rätt tunga. Någon träning har jag fortfarande inte lyckats få till och min tanke om att satsa stenhårt på att få mer sömn på nätterna har helt grusats av att samtliga fyra barn (samtidigt!) tycks vara inne i en rätt långvarig period av sömnproblem.
 
Att det dessutom har varit förseningar i pendeltågstrafiken i stort sett varenda arbetsdag sen dess att vårt jullov tog slut har inte direkt gynnat mina möjligheter till ett mer hälsosamt 2018 (mer än föregående år alltså). För det är liksom stört omöjligt att minska på stressen i vardagen när tiden som det tar att ta sig till och från arbetet tredubblas var och varannan dag. Och att stå inklämd som en sardin i ett fullproppat pendeltåg tillsammans med en stor mängd medresenärer, varav flertalet hostar och snörvlar, medan tåget sniglar sig fram (i bästa fall, ofta står det ju helt stilla) är inte heller så gynnsamt för hälsan. Det är det inte heller att stå ute och huttra på en perrong i en timme medan en väntar på ett försenat tåg.
 
Barnen (åtminstone två av dem) har också dragit sitt strå till nystartsmisslyckandet genom att med hull och hår ge sig in i en av de "faser" som med jämna mellanrum förgyller småbarnsåren. Raseriutbrott varvas med ihärdigt gnäll i en virvlande frustrationskarusell som aldrig saktar in länge nog för att mitt ork- och tålamodsförråd ska ha en chans att fyllas på.  
 
I ett desperat försök att få orken att räcka har jag denna vecka gått och lagt mig klockan nio på kvällen. Efter nattningen. När sista barnet väl somnat, har jag smugit mig upp, satt på diskmaskinen, borstat tänderna, och sen gått och lagt mig.  Det har hjälpt lite och även om ett snitt på åtta väckningar per natt gör att jag ändå inte får någon vidare sömn så känner jag mig äntligen lite piggare.
 
Priset som jag får betala för det är att vårt hem nu är så ostädat, och överfullt av smutstvätt, att det snart börjar bli dags för en orosanmälan till socialen. Barnen verkar dock inte fara illa av det. De kliver obekymrat över alla saker som ligger på golvet och lyckas på något underligt sätt leka trots att de får vada fram i stök och skit. Men min egen mentala hälsa sätt verkligen på spel. Det finns liksom gränser för hur mycket stök en (vuxen) människa kan uthärda. Särskilt när människan ifråga vet att hela bördan av slit för att få reda på oredan ligger orubblig på hennes axlar allena.
 
Camila (med uttråkad min) i vårt hemtrevliga (inte!) hem.
Notera de vackra detaljerna i bakgrunden, en soffa överfull
med tvätt (tvättad visserligen) och en käpphäst som grädde
på moset, överbelamrade bokhyllor, en cirkel utklippt från
en tårtbottenskartong uppsatt på väggen (för att skjuta på
med leksaksbilbåge), diverse attiraljer utspridda på golv
och bord, en mysig pappkartong att utforska det spännande
innehållet i, och en tavla upphängd helt utan proportion till
övrig omgivning på krok på väggen som de tidigare
lägenhetsinnehavarna satt dit.
 
Varför ägna tid åt att plocka bort julgranen när den är så himla
bra att leka kofösande cowboy (med lasso) med? Och varför
städa när sakerna som ligger utspridda på golvet utgör, i kombination
med stolar och annat bråte som står på sniskan lite här och var,
en alldeles utmärkt hinderbana för kossan/granen?
#1 - - Maena:

Jag önskar att jag kunde hjälpa dig! Finns det någon vän eller släkting som kan hjälpa dig att röja upp? Var inte rädd för att be om hjälp! Kram från en ensamstående tvåbarnsmamma

Svar: Tack! Nu har jag faktiskt börjat ta in städhjälp var fjärde vecka (har inte råd med det oftare) så att jag åtminstone får hjälp med grovrengöringen. Det gör att jag kan lägga lite mindre tid på städning. Men det som det går åt mest tid till är att hela tiden plocka undan allt som dras fram och det är svårt för någon annan att hjälpa till med eftersom det kan vara svårt att veta var saker och ting ska vara, särskilt eftersom vi är så trångbodda och det liksom knappt finns någonstans att städa undan sakerna till. Och så kläder förstås. Jag tvättar, hänger, viker (nja, de ligger ofta i en hög ganska länge innan de blir vikta) ofantliga mängder kläder.
Mamma bläckfisk

#2 - - Karin:

Det ser ut sådär hemma hos oss också, nästan jämt. Och vi är TVÅ föräldrar med TVÅ barn. Å jag är arbetslös just nu, så kan knappast skylla på tidsbrist. Jag har vänt på det och ser kaoset som normal-läge, så när det för en gångs skull är hyfsat städat NJUTER jag i fulla drag. Styrkekramar till dig!

Svar: Tack!!!! Nu känner jag mig faktiskt lite mindre misslyckad! Så smart att vända på det och se kaoset som normalläge istället för att hela tiden kämpa emot inombords. Jag ska försöka göra det också. Det är ju rätt meningslöst att sträva efter något som är helt omöjligt att uppnå utan att slita ihjäl sig.
Mamma bläckfisk

#3 - - Hanna:

Klokt att du prioriterar sömnen. Städningen tar ju ingen (tyvärr) ifrån dig. Kramar 🏵🌻🌺

Svar: Haha, nä städningen verkar ingen vara särskilt intresserad av att ta ifrån mig och inte tycks den vilja försvinna av sig själv heller.
Mamma bläckfisk

Till top