mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Himlans hårtrimmer!

Livet i v�r familj Ensamstående, Fyraåring, Mamma, fyrabarnsmamma, hår, hårfobi, hårklippning, hårtrimmer, kortklippt, snagg, trimmer Permalink1
Notering till mig själv:
 
Kolla alltid om längdinställningen på hårtrimmern fungerar före det att du börjar klippa ditt barn! Särskilt viktigt är detta om barnet som ska klippas hatar hår och hårklippning och skriker som en galning när det måste göras. Eller om barnet ifråga gör allt för att slingra sig undan hårklippningen, för det gör det i stort sett omöjligt att kunna fixa till eventuella misstag i efterhand.  
 
Ett av mina barn ser nu, efter en dust med hårtrimmern och saxen som nog fått grannarna att undra om det är dags att ringa socialen, ut som en fläckig hyena på huvudet. Han hatar att bli klippt och avskyr hår som pesten. Så fort han får ett hår på sig så skriker han som om världen vore på väg att gå under. Dessvärre har han mycket och tjockt hår, så när det klipps blir det mycket hår som faller ner.
 
Några gånger har jag tagit honom till frisören. Då blir han jättefin. Men frisörerna brukar vara likbleka efteråt och barnet blir helt panikslagen. Så nu klipper jag honom hemma istället.
 
I vanliga fall önskar jag att hans hår ska växa så sakta som möjligt, så att han inte ska behöva utsättas för tortyren att klippas så ofta. Men just nu hoppas jag innerligt att det växer ut snabbt. Som tur är syns skadan inte framifrån, så själv tyckte han att han blev jättefin. Och så klart är han det. För även om han för tillfället har en lite underlig frisyr så är han ju min fina lilla unge.
 
Hårtrimmern var inställd på 2,3 cm. Efter första klippdraget, som dessvärre
blev rätt rejält, kunde jag bara konstatera att den klippte betydligt mer än så. 
 
 
 En fläckig hyena i vårt kök? Nä, det är bara min älskade lilla unge.
 
 
 
 Min fina lilla pojke. Fördelen med att det blev mycket kortare än det var tänkt
är att han nu slipper klippning ett tag framöver. Men det hade ju inte behövt
vara så ojämnt förstås (att klippa jämnt på någon som gör allt för att komma
undan är helt omöjligt och när det blir så kort och är så mörkt så syns det så
tydligt när det är ojämnt).
 
 Kortklippt sötnos.
 
 
#1 - - Hanna:

Jag håller med, han är jättefin👍. Jag klipper också mina killar med trimmer under högljudda protester och undanglidningar... Den yngsta har nu liksom en liten tofs på höger sida men han vägrar låta mig klippa mer. Nåja, vi försöker se det som en punkfrisyr 🤔..

Svar: Tack! Nu har det faktiskt blivit riktigt fint när det har vuxit ut lite. Men usch vad jobbig att klippa någon som tycker att det är så fruktansvärt hemskt! Punkfrisyr är gulligt!
Mamma bläckfisk

Till top