mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Helg med bara ett barn

Livet i v�r familj Ensamstående, Lekplats, Mamma, Många barn, Promenad, Trillingar, flerbarnsfamiljen, fyrabarnsmamma Permalink0
Den här helgen har jag hängt med Gabriel. De andra barnen har varit hos sina kontaktfamiljer. Det var jättemysigt att bara ha ett barn att fokusera på. Så tyst och lugnt! Men jag märker också att det finns fördelar med att ha många barn i samma, och nästan samma (Matias är precis 2 år äldre än trillingarna), ålder. De leker ju med varandra. Barnets behov av stimulans från min sida blir plötsligt mycket större när inte syskonen är hemma.  
 
Det fick bli lite promenader och lekplatshäng. Att vara ute och promenera är ju hur enkelt, och stressfritt, som helst när en bara har ett barn! Åtminstone när en är van vid att försöka hålla koll på fyra vildingar samtidigt. Inte för att barnet ifråga betedde sig exemplariskt (just detta barn är en mycket viljestark liten individ), utan för att det då går att hantera eventuella konflikter och friktioner på det där lugna, pedagogiska, sättet som jag en gång i tiden (innan jag blev fyrabarnsmamma) trodde att jag alltid skulle använda med mina barn.
 
Det kändes så normalt att stå på lekplatsen och övervaka mitt barns lek och lugnt kunna ge honom respons när han sökte det, precis som andra mammor gör (och ibland också pappor).  I vanliga fall vågar jag mig knappt ut till en lekplats med alla fyra, och när vi ändå ger oss på det så är det allt annat än lugnt.
 
Denna helg kände jag mig som en helt vanlig mamma.
 
 
Gabriel på promenad utan syskonen.
 
 
Lekplatshäng.
 
Till top