mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Glad påsk!

Livet i v�r familj Ensamstående, Grilla, Mamma, Påsk, ansiktsmålning, fyrabarnsmamma, grillning, korv, korvgrillning, påskgubbe, påskharen, påskkärring, påskägg, ägg, äggjakt Permalink0
Glad Påsk (i efterskott)!
 
Vi har haft en lugn och trevlig påsk. Eftersom Gabriel opererades (halsmandlarna) veckan före påsk så hade vi inte gjort några planer alls för påsken. Men han återhämtade sig bra efter operationen och även om vi mest har hållit oss hemma för att inte riskera att han råkar ut för något virus så har vi haft en bra påsk. På långfredagen var vi ute i skogen och grillade korv tillsammans med barnens pappa och på påskafton kom min syster och hennes dotter och hennes pojkvän på påsklunch. I övrigt så har det varit påskäggsjakt i massor och godisätande i ännu större massor, och så lite äggmålning och lite ansiktsmålning också.
 
Barnen fick gå på påskäggsjakt flera gånger. Först på morgonen på påskafton när påskharen (dvs jag) varit på besök och sen igen lite senare på dagen när deras moster och kusin kom med mera ägg och godis. Dagen efter fick jag gå på äggjakt en herrans massa gånger. Barnen gömde sina ägg och sen fick jag leta efter dem. Detta upprepades mååånga gånger. De var jättesöta och lyckades rätt dåligt med att hålla sig från att avslöja var äggen var gömda, så det var inte så svårt att hitta dem. Två ägg hittades dock inte förrän idag, för de hade glömt bort att de hade gömt dem. Efter all påskäggsjakt kom Matias på att det var roligare att måla sig själv, och sina syskon, i ansiktet än att låta mig måla honom till påskgubbe. Så då blev ansiktsmålning favoritleken. Ända tills syskonen tröttnade.
 
 
Korvgrillning på långfredagen.
 
 
 
 
 Gabriel, Matias och Camila lyssnar på fågelsång (Theo gjorde också det, men sittandes på en annan bänk). 
 
 
 
Äggjakten lyckades! Matias undersöker innehållet i ägget som påskharen varit och gömt hos oss
under natten.
 
 
 
Theo har också hittat sitt ägg.
 
 
 
En liten påskkärring.
 
 
 
 
Hela påskgänget (Gabriel ville inte klä ut sig).
 
 
 
 
Äggmålning.
 
 
 
På påskdagsmorgonen gjorde Gabriel äggröra.
 
 
 
Matias har målat sig själv till påskgubbe (röran i bakgrunden är såklart en illusion för vi har det ju 
alltid  välstädat hemma hos oss).
 
 
 
Småsyskonen fick stå modell för ett otal ansiktsmålningar under påskdagen när deras storebror
fått smak för konstformen. Här är Gabriel en spindel. 
Till top