mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Terminens första inlämningsuppgift

Livet i v�r familj Ensamstående, Familjepsykologi, Mamma, Studier, Trillingar, fyrabarnsmamma, inlämningsuppgift, plugg, tentamen Permalink2
Livet är rätt tidspressat när en är ensamstående med fyra så pass små barn. Så att tro att jag ska hinna med att plugga samtidigt är lite galet. Men det är ju så roligt! Och på något vis går det ändå. För jag tog mig igenom grundkursen i familjepsykologi (Högskolan i Kristianstad, halvfart på distans) även om det var med nöd och näppe. Nu har jag börjat på fortsättningskursen. Men jag har satt villkoret mot mig själv att jag bara får gå den så länge det känns bra. Hittills har jag känt att studierna ger mycket mer än de tar. Det blir ett avbrott från vardagsstressen samtidigt som det ger mig stimulans. Och eftersom jag har haft turen att välsignas med ett ganska bra läshuvud (med undantag för matte och teknik) så lär jag mig en hel del trots att jag lägger minimalt med tid på att plugga.
 
Igår var det deadline för terminens första inlämningsuppgift. Som vanligt har jag inte haft tid att sätta mig och jobba på den i tid. Och som vanligt var jag optimistisk i min beräkning över hur mycket tid det skulle ta att göra uppgiften.  
 
Att förklara för fyra barn, varav tre bara är 3,5 år gamla, att mamma behöver få sitta i lugn och ro och arbeta med sin inlämningsuppgift går så klart alldeles utmärkt, bortsett från den lilla detaljen att de inte förstår en gnutta av de en säger. Jag kämpade dock tappert på med min uppgift trots att jag blev avbruten ungefär var 30:e sekund (tidvis oftare). Lite fick jag gjort, men när kvällen kom var jag långt från klar.
 
Såklart blev det då en lång och utdragen nattning. Tre av barnen somnade på ett bums, men den fjärde lille musketören drabbades av insomnia. Inte förrän vid 22-tiden sov alla och jag kunde sätta mig ostörd vid datorn. Då hade jag drygt två timmar kvar till deadline. Jag jobbade på så fort jag kunde och när det var cirka 40 minuter kvar till deadline hade jag bara några smågrejer kvar att lägga till och började pusta ut. Men det skulle jag inte ha gjort för då vaknade så klart ett av barnen och var ledsen. Grrrr! Jag var ju så nära slutet i tunneln!!! Jag hann aldrig göra klart det sista men jag lyckades i alla fall ladda upp uppgiften innan det blev för sent. Klockan 23:53 var den inlämnad (deadline var 23:59). Nu håller jag tummarna för att det jag hann skriva ska räcka, och vara tillräckligt korrekt,  för att jag ska  få godkänt.    
 
Kurslitteraturen hinner jag bara skumma igenom, så att säga att jag "pluggar"
är lite av en överdrift.
#1 - - Anonym:

Men alltså - heja dig som fixar studier vid sidan om allt annat! Oerhört imponerande. Hoppas uppgiften blir godkänd!!

Svar: Tack! Men om du visste hur det ser ut hemma hos oss skulle du nog inte vara så imponerad. Jag får inte alls till det, och hinner verkligen inte med allt som jag borde göra.
Mamma bläckfisk

#2 - - Ulla Andersson:

Du tappra kvinna,lag håller tummarna för att du ska bli godkänd. Om jag ska berätta lite om mitt liv så är jag för tillfället instängd i min lya. Bor på 5tr ,hissarna ska bytas(4 veckorsjobb) och mina knän strejkar. Men på lördag ska jag ta mig ner för alla trappor och åka till Turkiet,all inclusive,ska bli härligt,sen får jag se vad jag kan göra när jag kommer hem igen.Jag Ka ju bo hos Lotten, vi får se.Låt mig veta hur provet gick. Massor med kramar

Svar: Tack Ulla! Oj, det låter inte bra med hissbytet! Men en det låter underbart att smita från höstrusket och åka till solen en stund. Ha det jättebra på din resa!! Kram!
Mamma bläckfisk

Till top