mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Ovälkommen gäst - magsjuka

Livet i v�r familj, sjuka barn 48 timmars regel, Ensamstående, Kräksjuka, Magsjuka, Mamma, Trillingar, fotbollsträning, fyrabarnsmamma Permalink3
Så kom vår mest avskydda oinbjudna gäst på besök igen. Hen kommer lite då och då och tränger sig på utan att bry sig det minsta om att hen inte alls är välkommen. Jag menar magsjukan. Alltså, bortsett från sånt som är riktigt hemskt, som krig, katastrofer och obotliga sjukdomar, så måste väl kräksjukan vara bland det värsta en småbarnsfamilj kan utsättas för. Men jag ska inte klaga för denna gång har vi varit lindrigt drabbade, än så länge. Camila vaknade igår morse och sa att hon behövde kräkas. Och sen gjorde hon det, igen och igen och igen, sju gånger totalt. Sen var det över. Det hela pågick i cirka två timmar. Ingen annan har insjuknat. Än. Peppar peppar!
 
Just vid kräksjuka brukar det inte vara så populärt bland andra föräldrar eller hos förskolepersonal om friska syskon lämnas på förskolan. Och såklart tycker inte jag heller att det är en bra idé att lämna barn som eventuellt kan vara kräksjukesmittade på förskolan. En vill ju verkligen inte att det ska bryta ut där. Men fyra barn på en liten yta, med bara en vuxen som ska hålla reda på dem allihop själv, är verkligen inte heller idealiskt när ett av syskonen har kräksjuka. Risken för att syskonen ska smittas blir då jättestor.
 
Hur som haver är allihop hemma sen igår. Det är ju 48 timmars karantän som gäller vid kräksjuka så vi är hemma idag också fastän alla tycks vara friska. Men Matias fick faktiskt gå på sin fotbollsträning igår trots den sjuka lillasystern, med ombyte i hallen (kom inte i närheten av systern) och händer som tvättades noga precis innan utgång för att minimera risken för smitta. Det är bara några veckor kvar på säsongen så det är synd om han missar de få gånger han har kvar. Måtte nu ingen annan bli sjuk!!!!
 
Matias kom iväg på sin fotbollsträning igår trots att lillsyrran var magsjuk. Barnens pappa
passade trillingarna medan jag höll på att frysa ihjäl på läktaren. Brrrr!!!!
 
 
 
#1 - - Agneta:

Men...suck! magsjuka så tidigt på terminen? Sånt brukar ju hålla på som värst runt december och januari. Hoppas resten av familjen klarar sig - framförallt du!!
Jag blir glad av att läsa att pappan var med barnen så fotbollsträningen gick att genomföra. Utan att lägga någon värdering i situationen, så ligger det väldigt mycket på dig jämfört med barnens pappa...
Kram på dig!

Svar: Precis! Men det går på barnens förskola/skola redan nu. Suck! Det stämmer att det är jag som tar det största ansvaret för barnen (99%). Jag har ensam vårdnad och situationen med barnens pappa är komplicerad. Men jag undviker att skriva om det på bloggen dels för att inte hänga ut honom (vår relation är tillräckligt konfliktfylld ändå) och dels för att jag vill att barnen ska tycka att det är roligt att läsa bloggen när de blir större. Kram!
Mamma bläckfisk

#2 - - Agneta:

Fast nu ångrade jag den kommentaren! Förlåt, jag har inget med det att göra...

Svar: Ingen fara alls!
Mamma bläckfisk

#3 - - Ulla andersson:

Jag förstår att det är jobbigt för dig,hur är det med dina ögon nu? Bättre?Du tappra människa,om jag vinner pengar(mycke)ska jag ta er alla med på en tur till Kanarieöarna,sol,bad.glass i stora lass och charterdestinationerna har Bamseklubben varje dag. Då kan vi prata skit o ta en öl. Signe(lottens 17 åring) åkte för tre veckor sen till USA, college ett är,det känns konstigt,så nu bor en 26årig Colombianska i Signes rum och studerar på KTH. Själv vill jag flytta från Södertälje,men måste först vinna några miljoner. Men jag har aldrig haft tur i varken spel eller kärlek. Hoppas dina små och du själv snart är friska igen, Kramar

Svar: Åh vad gullig du är! Jag håller tummarna för att du vinner;). Ögonen börjar äntligen bli bättre. Jag var hos läkare i fredags och har fått droppar utskrivna. De verkar hjälpa. Hjälp, visst är det slitigt ibland (ofta) men jag fasar för den dag barnen lämnar boet. Jag tycker verkligen om att ha dem! Stor kram!
Mamma bläckfisk

Till top