mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Kalasdag

Livet i v�r familj Ensamstående, Kalas, Mamma, Nattning, Trillingar, fyrabarnsmamma, kalasmat, kroppsideal, plockmat Permalink1
Idag blev det en kalasdag. Barnens moster/min syrra, som snart fyller år, och barnens kusin/min systerson, som har fyllt år, firades hemma hos min systerdotter (barnens andra kusin). Hon (systerdottern) och hennes kille hade ordnat världens kalas. Så gott! Och gulliga som de är så hade de tänkt på barnen. Det bjöds på minihamburgare, minikorv, minipizza, miniköttfärspaj, och en massa annat gott. Och så blev det fiskdamm till barnen. Så trevligt! Och barnen tyckte det var jätteroligt. I bilen när vi skulle åka hem sa de allihop att de vill gå på kalas hos sin kusin imorgon också. Sen somnade tre av dem. Den fjärde sov inte, men satt tyst hela vägen hem. Så det blev en ovanligt tyst och lugn bilresa (våra bilresor brukar annars vara rätt högljudda).
 
När barnen somnar i bilen blir det lite klurigt för mig att få upp dem till lägenheten. Jag får bära upp en i taget, så fort jag kan så att de som sitter kvar i bilen och väntar på att bli uppburna inte vaknar under tiden. För att vakna i bilen, när det är mörkt, och inse att mamma inte är där, är inte direkt en önskeupplevelse för en 3,5-åring.
 
Den här gången var dock Matias vaken och fick sitta kvar i bilen med sina sovande syskon medan jag bar upp första trillingen (Gabriel). När jag sen skulle lyfta ut Theo så vaknade han och väckte Camila, så det blev bara två vändor denna gång. En med Gabriel och en med de andra tre. Matias och Theo fick gå medan jag bar upp en sömndrucken liten Camila. Alla tre bilsovare somnade om på en gång och Matias somnade cirka 10 minuter senare. Tänk om alla nattningar kunde gå så snabbt och smidigt!
 
En massa god kalasmat fick vi äta idag! Mums!
 
Dagens citat: "Jag vill också ha en tjock mage, som du mamma! Det är så gosigt!" (Camila, 3,5 år, har visst inte snappat upp vår kulturs kroppsideal ännu).
#1 - - Agneta:

Kalas är alltid trevligt!! Särskilt andras, för jag avskyr att ordna själv. Får alltid alla typer av ångest, fikabrödsångest, tårtångest, prestationsångest och städångest och kalaset blir mest en jobbig känsla....

Svar: Jag håller med, andras kalas är bäst. Egna kalas hinner en ju inte njuta av.
Mamma bläckfisk

Till top