mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Så olika livet ter sig

Livet i v�r familj, ensamstående Ensamstående, Inkomst, Mamma, fyrabarnsmamma, inkomstskillnader, livsvillkor Permalink2
Den kommun som vi bor ligger högt på listan över kommuner i Sverige som har störst skillnad i inkomst mellan olika bostadsområden.  Där vi bor är medelinkomsten 28 007:- i månaden. Några hundra meter söderut från vårt område minskar medelinkomsten till 15 881:- i månaden.
 
Igår besökte vi en familj som bor i ett område där medelinkomsten är 40 289:-. De bor i ett stort, fint, hus. I deras hus fanns inga spår av det kaos vi har i vårat hem, som ju är en trerumslägenhet. Där var oklanderligt städat. Var sak på sin plats.  Ljust. Ingen plotter någonstans. Inga överlastade hyllor där massor av saker klämts in huller om buller. Inga trasiga skåpluckor. Ingen tvätt i hallen. Inte ett enda klädesplagg på golvet. Fläckfritt. Stora ytor att röra sig på. Åh vad jag önskar att vi hade det så!!!
 
I det område som familjen som vi hälsade på bor finns nog inte många ensamstående mammor. Kanske inte ens en enda. I familjerna där finns två föräldrar. Två vuxna som arbetar.  Med en medelinkomst på 40 289:- Med andra ord är familjernas medelinkomst där 40 289:- x 2. Då går det att ha ett stort och fint hus och det går att köpa tjänster som gör livet lättare. Hjälp med städningen. Färdiga matkassar. Hämtmat en gång i veckan. Ett bekvämt liv.
 
Så olika livet ser ut för olika personer!
 
Av familjen som vi hälsade på igår fick barnen en pumpa. Så här fin/läskig blev
den efter att Matias fått rita ett läskigt pumpansikte på den och vi skurit ut den efter
Matias design.
 
 
#1 - - Agneta:

Ja, pengar gör inte att man blir lyckligare, men sanningen är att det underlättar många vardagliga saker. Tur att du är rik på kärlek och barn...
Vilken fin pumpa ni gjort! Jag har inte gjort ett pumpaansikte eller ens köpt en pumpa i hela mitt liv?! Nu blev jag lite sugen....pumpapaj är gott!

Svar: Nä, man kan inte köpa lycka för pengar men man kan faktiskt köpa sig lite tid och i mitt liv är det framför allt tid som saknas. Lycka tycker jag faktiskt att vi har en hel del av i vår familj, trots pengabristen.Pumpa är jättegott! Pumpasoppa till exempel. Så smarrigt!
Mamma bläckfisk

#2 - - Karin:

Tror medelinkomsten där jag bor är typ 17 000. Här finns det bara hus, med stora trädgårdar och åkrar, skog och älven en bit bort. Det där med att ha plats handlar ju också om vart i landet man bor. Stockholmsområdet är väl platsen man får absolut minst valuta för pengarna ;) Sen är "mitt" hus allt ifrån välstädat, inte är det nyrenoverat heller. Men jag tycker det är ganska skönt att jag inte behöver vara rädd om inredningen nu när barnen är små. Kommer ta rummen ett och ett efterhand som ork och lust infinner sig. (Läs när barnen (2,5 och 4,5 år gått ut gymnasiet typ ;) )
Innan jag flyttade hit bodde vi fyra personer i en etta, och det var en bilparkering nedanför trappen. Det bästa med att bo i busken är att jag kan klä på barnen, låta dom gå ut i trädgården och sen klä på mig själv i lugn och ro. Eller stanna inne och hålla koll på dom igenom fönstren, om dom vill leka själva. Det värsta som kan hända är att dom går och hälsar på grannen, typ. (ingen bilväg mellan mig och grannen) Så livet ter sig olika. Här är det inte ovanligt att ensamstående mammor har hus. Men städhjälp är nog inte så vanligt. ;)

Svar: Ja, du har så rätt. Det är ju framför allt i storstadsregionerna som bostadspriserna är så galna. Jag drömmer om att flytta ifrån stockholmstrakten. Jag tänker att det vore bättre för både barnen och mig, tryggare och mindre stressigt, att bo i en mindre ort någonstans i landet och jag hoppas verkligen på att vi en dag ska göra det. Men jag är bunden till Stockholm på grund av mitt arbete. Och eftersom jag själv är uppväxt i en Stockholmsförort så skulle en flytt också innebära att jag skulle få bygga upp allt från start, vänner, nätverk, etcera. Det känns lite skrämmande. Jag måste också tänka på barnens relation med sin pappa och att inte den ska bli lidande på grund av stora avstånd. Men jag blir nyfiken på var du bor någonstans? Hus, åkrar, skog och älven en bit bort, låter underbart.
Mamma bläckfisk

Till top