mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Ensamstående fyrabarnsmamman tittar på melodifestivalen

Livet i v�r familj Ensamstående, Eurovision song contest, Mamma, fyrabarnsmamma, melodifestivalen, pianomatta, sovmorgon Permalink0
Att sitta uppe till halv ett på natten och titta på melodifestivalen är inte särskilt klokt när en har fyra barn i hemmet. För det går liksom inte att ta sovmorgon då. Men jag längtade verkligen efter att få göra något vanligt, det vill säga något sånt som vanliga människor gör (vanliga människor = människor som inte är ensamstående med fyra små barn). Så jag ignorerade stöket och tröttheten och istället för att städa undan och sen gå och lägga mig tittade jag på hela melodifestivalen. Det har jag inte gjort på väldigt länge (bodde utomlands i rätt många år innan barnen föddes så jag tittade inte på melodifestivalen då heller). När jag satt där och tittade kände jag mig faktiskt vanlig. Just då gjorde jag precis samma sak  som en massa andra, vanliga, människor gjorde. Matias vaknade till någon gång mitt i tävlingen och kom upp och la sig bredvid mig i soffan och somnade om. Så jag hade sällskap i soffan av sovande, varm och gosig, femåring. Så mysigt! 
 
Min förhoppning om att barnen skulle sova till åtminstone klockan sju idag på morgonen, något som faktiskt händer lite då och då, förverkligades inte. Strax efter sex skuttade de upp och satte igång att leka med sin pianomatta precis utanför sovrumsdörren (som de såklart lämnat öppen).
 
Det här tyckte mina barn var en lämplig leksak att leka med klockan 6:30 på
morgonen, utanför sovrummet där deras mamma låg och kämpade för att få sova
en stund till.
Till top