mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Host och snörvel i sovrummet- det vankas mera vab

Livet i v�r familj, ensamstående, föräldraskap, sjuka barn Ensamstående, Mamma, Vabruari, Virus, bläckfisk, fyrabarnsmamma, misslyckad, oro, sjuka barn, vab Permalink3
Medan jag går här och plockar undan och förbereder för morgondagen hör jag hur barnen hostar och snörvlar inne i sovrummet.  Det vankas mera vab. Vabruari gör verkligen skäl för sitt öknamn (inte för att januari var så mycket bättre). När ett virus ger vika tar ett nytt vid, gång på gång. Barnen är tapprare än vad jag är. De kämpar på, virus efter virus kämpar de sig igenom. Själv står jag inte ut. Jag står inte ut med att livet står helt stilla hos oss medan det rusar på i samma snabba takt som vanligt utanför vår dörr. Jag stressar över att jag inte kommer framåt i mitt arbete och känner mig misslyckad för att jag inte kan leva upp till min arbetsgivares förväntningar, jag oroar mig för vår ekonomi som ju med nöd och näppe går runt i vanliga fall, och jag får dåligt samvete för att jag inte klarar av att släppa alla krav och istället passa på att njuta av att få spendera så mycket tid tillsammans med mina barn.  Det eviga vabbandet får min i vanliga fall lite instabilt pendlande självkänsla att störtdyka neråt.  Jag känner mig misslyckad på alla fronter. Det är jättekonstigt. Jag inser det själv, för det är ju inte alls mitt fel att barnen är sjuka. Det ligger helt utanför min kontroll. Det är inte mitt fel att jag inte lyckas jobba mer än några få dagar under en hel månad och därför inte hinner slutföra mina arbetsuppgifter enligt planen. Det är inte mitt fel att jag måste skjuta på det där mötet som jag sammankallat till, igen, och igen, och igen.  Och det är inte mitt fel att jag inte kommer ut och kan handla hälsosam mat till barnen, eller för den delen har råd med särskilt hälsosam mat nu när den inkomst som ska räcka till så mycket förvandlas till utbetalningar från försäkringskassan som jag hur jag än försöker räkna aldrig kan få till att bli de 80% av lönen som det står på försäkringskassans hemsida att ersättningen för vab ska vara. Så varför känner jag mig så misslyckad? Kanske för att vårt liv, när vi befinner oss i vabträsket, är så långt i från min bild av det perfekta familjelivet som det kan bli?
 
 
 
 
#1 - - Agneta:

Ja, det är verkligen tröstlöst när sjukdomarna bara byter av varandra. Får hoppas att det blir bättre efter sportlovet, då är ju många barn lediga en vecka, så smittoruljansen kanske stannar av lite? Eller har ni redan haft sportlov hos er?

Svar: Ja, det tar ju aldrig slut känns det som. Fast det kommer det såklart att göra, så jag borde egentligen inte blir så desperat. Jag drabbas visst rätt lätt av tunnelseende och känner det som om inget någonsin kommer att bli bättre, men så är det ju inte. Vi har sportlov denna vecka, men på barnens förskola är det bara några få som har storasyskon som är inne i skolsystemet så där pågår verksamheten i stort sett som vanligt.
Mamma bläckfisk

#2 - - Maya:

STOR styrkekram ❤️
Försäkringskassan räknar 80%av de procent man jobbar! Så jobbar man 80 blir det 80% av det...

Svar: Aha, det förklarar varför jag inte fått ihop det. Jag jobbar ju 80%. Tack!
Mamma bläckfisk

#3 - - Stina:

Hmmm... Har du kollat att försäkringskassan har aktuella löneuppgifter på dig? Jag missade under flera års tid att gå in och ändra när jag hade fått löneförhöjning... Kanske är det så även för dig? Man har ju liksom annat att tänka på om dagarna.

PS: Tack för din fina blogg och dina ärliga, osminkade texter.

Svar: Tack!! Och tack för tipset! Det var faktiskt en gammal inkomstuppgift som låg där så nu har jag ändrat det.
Mamma bläckfisk

Till top