mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Trillingarnas sista dag på bästa förskolan

Förskola och skola, Livet i v�r familj Ensamstående, Mamma, Skytten, Trillingar, berlock, fyrabarnsmamma, förskola, föräldrakooperativ, presenter, silver Permalink2
Idag var det trillingarnas sista dag på världens bästa förskola. Det känns så sorgligt!
 
På måndag ska de börja på en ny förskola. Den förskola som de har gått på hittills har sexton barn totalt, i blandade åldrar. På måndag börjar de på en förskola med mer än 100 barn, som dessutom ligger i anslutning till en skola med nästan 600 elever. Det blir en stor förändring!
 
Att jag har tagit beslutet att byta förskola trots att jag tycker att den förskola som de har gått på är så bra, beror framför allt på att det känns som ett helt omöjligt uppdrag för mig att lämna på morgonen, och hämta på eftermiddagen, på två olika ställen. Vi kommer ju för sent nästan varje morgon som det är nu, med bara ett ställe att lämna alla fyra barnen på. Matias börjar i sexårsverksamhet till hösten och skolan som han ska gå på ligger åt ett annat håll från oss än förskolan som barnen har gått på fram till nu. Förskolan där trillingarna börjar på måndag ligger precis bredvid skolbyggnaden där Matias ska gå i förskoleklass, vilket gör lämning och hämtning på två ställen betydligt enklare. Men även om det är logistiken kring lämningar och hämtningar som är huvudskälet till varför jag har valt att byta förskola för trillingarna, så finns det ytterligare ett tungt vägande skäl. Den förskola som barnen har gått på är nämligen ett föräldrakooperativ. Det innebär att föräldrarna bidrar med lite olika arbetsinsatser och uppdrag. Bland annat lagar vi maten som barnen äter samt städar lokalerna. Det gör det möjligt att ha en högre personaltäthet än vad de kommunala förskolorna har vilket är en av anledningarna till varför den förskolan är så bra för barnen (fast allra mest beror det på den fantastiska personalen). På ett föräldrakooperativ får dessutom föräldrarna mycket mer insyn i verksamheten,  något som jag verkligen har uppskattat. Men som ensamstående mamma till fyra barn har jag varken tid eller ork för att hålla på att laga mat och städa, eller ordna fester (detta år är mitt förtroendeuppdrag att vara festkommitté), gå på en massa möten, etcetera. Det ska bli otroligt skönt att inte behöva göra det längre! 
 
Men än är det inte helt över. Vi står kvar med en fot (två snarare,båda i storlek 29) på den "gamla" förskolan i några veckor till. Matias går kvar där fram till semestern. Så under tre veckors tid kommer jag nu att ha två olika ställen att lämna och hämta barnen på.
 
Trillingarna bjöd på glass med strössel och chokladrån på sin sista dag på förskolan. De hade med sig en present (ett leka-affär draperi) till förskolan och till sina kompisar gav de ritblock och färgpennor. Helst hade jag velat skicka med dem en hembakad tårta i något passande tema samt egenhändigt utformade personliga presenter för att dela ut till kompisarna, men såna tankar blir i min värld aldrig mer än fantasier. Som tur är kan jag skylla på att jag är ensamstående med fyra barn och på så sätt komma undan med att alltid bjuda på färdigköpt och komma med enkla (billiga) presenter utan att det faller någon större skugga på mig. Men faktum är att risken är stor att det ändå inte hade blivit någon hembakad tårta även om jag bara hade haft två barn och dessutom hade haft en partner att dela föräldraskapet med.
 
På väg hem från världens bästa förskola.
 
 
 
Så här fina avskedspresenter fick trillingarna från sin förskola idag (för den som tycker att fotokvaliteten är urusel och inte ser vad det är så kan jag informera om att det är silverkedjor med berlocker i form av skyttens stjärntecken).
 
 
 
 
 
#1 - - Ulla andersson:

Lisa jag tror du gör helt rätt i att byta dagis,Bara ett ställe att gå till,ingen städning,matlagning plus annat.Du får mer tid till dig själv o barnåren lör sig fort att umgås med nya barn,blir tröttare på kvällarna o sover bättre.
Blir oxå bra med våningssäng, allt blir bättre för dig
.... håller alla tummar,pussar o kramar

Svar: Tack för stöttning Ulla! Du har rätt (som vanligt)! Kram!
Mamma bläckfisk

#2 - - T:

Har faktiskt tänkt på det där med dina barn och deras förskola, utifrån det du skrivit tidigare.

Mitt barn gick också sina första fyra år på ett litet kooperativ och det var såklart fantastiskt. För honom. För oss (som ändå var två) där jag, den ena föräldern, var sjuk, så var det en jätteansträngning med allt som skulle utföras i form av städveckor, arbetsdagar, medskickade matsäckar en dag i veckan, olika ansvarsområden etc, den typen av ansträngning som inte funkar när man redan ligger på gränsen.

I de familjer med god inkomst, två friska vuxna och 1-2 barn var det däremot idealiskt. Nu blev det så att vi flyttade från stan och valde den närmaste förskolan, en kommunal. Var som du jätteorolig först, men barnet älskade det. Vi tog en extra lång inskolning bara. Och vilket lättnad som förälder att slippa allt extra! Nackdelen är väl att den var mkt mer opersonlig och man fick inte kontakt med andra familjer på samma sätt, folk hälsade knappt.

Nu i efterhand är jag jätteglad att vi ändå hade möjlighet att lägga grunden för hans liv i detta trygga lilla kooperativ, men jag skulle aldrig rekommendera det för någon som inte tillhör en familjekonstellation som den jag beskrev innan. Detta enbart för att man måste ju mäkta med. Så jag tycker du gör helt rätt. Barnen måste ju ha en förälder som orkar hela vägen och inte bara några år. Men som sagt, vet hur svårt det är att lämna en sådan liten förskola med de bästa förutsättningarna för barnen. Men det dina barn kommer ha med sig genom livet, sina syskon, kommer ingen någonsin kunna ta ifrån dem. Och det är värt allt <3

Svar: Tack, så skönt att höra att ditt barn älskade den kommunala förskolan!! Jag önskar så att jag kunde ge mina barn samma förutsättningar som de barn som har två friska (någorlunda jämställda) föräldrar får, men jag måste nog inse att det inte går och att jag istället måste hitta de lösningar som fungerar bäst under de omständigheter som råder. För precis som du skriver så måste ju barnen ha en förälder som orkar hela vägen och just nu är min ork så skör. Jag hoppas verkligen att de kommer att trivas på sin nya förskola och att fördelarna (fler kompisar i deras ålder) väger upp nackdelarna (färre utflykter, högre ljudvolym och överbelastad personal).
Mamma bläckfisk

Till top