mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Utomhusteater i parken utan Theo

Livet i v�r familj Barnteater, Ensamstående, Mamma, fyrabarnsmamma, teater Permalink1
Theo är hos sin pappa. Han åkte dit igår och kommer hem imorgon. Det är första gången och verkar gå jättebra. Men vi saknar honom här hemma. Hans syskon frågar hela tiden när han ska komma hem och Matias sa "Mamma, jag vill ha Theo, fast jag inte brukar vilja ha honom när han är här". Med bara tre barn hemma är livet lite lugnare än vanligt. Men jättestor skillnad är det inte. Trebarnsföräldrar har rätt fullt upp de också märker jag.
 
Under förmiddagen har vi varit och sett på musikteater för barn i slottsparken här i vår kommun. Vi hängde kvar där i några timmar och barnen fick leka av sig. Det gick bra, ganska länge, men slutade med att jag blev arg för barnen sprang iväg utan lov. Jag blir tokig på att de gör så. Bakom står jag och ropar "vänta!! Ni får inte springa iväg så där!!" medan barnen ignorerar mig (åtminstone två av dem). Jag tycker allt att ensamstående fyrabarnsmammor borde få såna där barn som går snällt vid sina föräldrars sida (det finns såna, jag har sett det) men det fick inte jag. Istället fick jag såna som struntar helt i sin mammas förhållningsorder och sticker iväg åt alla håll. Eller, nu är jag orättvis, för två av mina barn är ofta rätt bra på att lyssna på mig och går snällt vid min sida vid behov. Men de andra två!! Jag blir galen!!! 
 
Musikteater för barn "Till havs med bröderna Sjöstrom".
 
 Camila blickar ut över vattnet.
 
 
#1 - - Agneta:

Kul med utomhusteater igen! Haha, jag fnissar för mig själv när du berättar hur barnen är. Jag är en sån som begåvades med små barn som aldrig lämnade min sida och nästan alltid lyssnade noga på mig. (som jag minns det nu 20 år senare i alla fall) Men min bror har begåvats med 5 st barn som alltid springer bort och har bomull i öronen, sover aldrig, klättrar på allt och är högt och lågt hela tiden! Jag blir helt utmattad av deras energi och beundrar deras föräldrar som orkar. (Fast jag är säker på att de glömt det om 20 år) Barn är olika, bara att konstatera.

Svar: Ja, alla mina fyra är väldigt olika till personlighet, på gott och ont. Pojkarna tar helt klart mer energi från mig än Camila, även om hon också har sina dagar. Matias och Gabriel har fullt med bomull i öronen, medan Theo och Camila är mycket bättre på att hörsamma mina förhållningsorder. Men Theo kan bli väldigt arg när han inte får som han vill, Gabriel är envis som synden och ger sig inte (tjatar och tjatar), men Matias och Camila är det ofta ganska lätt att resonera med. De skiljer sig också åt i vad de tycker om att göra.
Mamma bläckfisk

Till top