mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Tips för den som är ofrivilligt sysslolös

Livet i v�r familj Bil, Hus, Lägenhet, Mamma, Trillingar, bilstol, bilverkstad, fyrabarnsmamma, lektält, montering, trea, trångbodd Permalink3
För den som inte gillar att vara sysslolös har jag ett tips; skaffa fyra barn i väldigt nära ålder (det kan ju vara knepigt att lyckas få trillingar men det funkar nog nästan lika bra med barn födda i tät följd). Då behöver en garanterat inte vara sysslolös. Åtminstone inte när de är små. Idag har jag till exempel ägnat nästan två timmar åt att montera in barnens bilbarnstolar i bilen. De togs (dumt nog, ska aldrig göra så igen!) ut igår för att bilen skulle tvättas invändigt. För den som tycker att det låter roligt kan jag dessutom tipsa om att ha olika märken på alla barnens bilstolar. Det blir liksom en extra spännande utmaning när de alla ska monteras in på olika sätt (jag skojar, ifall någon undrade, det var inte det minsta kul).  Men inte nog med det, nu på kvällen har jag fått roa mig under en timmes tid åt att trassla ut pinnarna till barnens lektält, som de lyckats trassla ihop till en enda stor härva (pinnarna sitter ihop med ett elastiskt band, det hade mina barn lyckades trassla ihop i miljoner knutar). Det var inte lika fysiskt utmanande som bilstolarna men lika tålamodsprövande. Däremellan har jag hunnit med att lämna och hämta bilen på verkstad (de bytte tändspole och tändstift, hejdå tusenlappar!), plocka ihop några påsar med urvuxna kläder (mest barnens, men dessvärre har även jag vuxit ur kläder vilket nog måste tas som ett tecken på att min strategi för att ta mig igenom dagarna, dvs genom att ständigt boosta energin med socker, inte är långsiktigt hållbar) och gå till Röda Korset med dem, samt hälsa på hos en vän en stund under eftermiddagen. Plus allt det vanliga förstås, dvs fixa och äta frukost, lunch och middag (räknas korv med bröd som middag?), tvätta lite, städa lite, och ta hand om barnen (hade dock hjälp av min systerdotter en stor del av dagen). Så sysslolös har jag inte varit.
 
Men under eftermiddagen fick jag faktiskt uppleva något ovanligt. Vi  (jag och barnen) var och hälsade på en sväng hos en vän som har tre barn (med tillhörande leksaker), och en stor barnvänlig trädgård (med gungor, klätterställning, studsmatta, lekstuga etc). Där fick jag två timmars lugn. Jag tror inte att jag hörde ett enda "mammmammmammammammammmamma" på hela tiden. Barnen var helt upptagna med att leka och jag fick sitta i ro och fika och umgås och prata med en vuxen person utan att ideligen bli avbruten. Det var precis vad jag behövde för att ladda mina batterier (de var rejält urladdade efter dusten med bilstolarna). Enda smolket i bägaren var att barnen inte ville åka hem sen. Camila proklamerade med tydlig röst att hon minsann tänkte stanna där för alltid och pojkarna fick jag mer eller mindre släpa till bilen. Jag förstår dem.  En liten trea är inte drömstället att spendera semestern i. Tur att vi snart ska få åka dit igen!
 
"Easy set up in minutes" står det på barnens lektält. Jo visst, men att det tar en timme
att plocka ihop det (åtminstone efter att mina barn fått härja med det) nämner de inte.
 
#1 - - Anonym:

Korv med bröd räknas absolut som middag i en trilling+ syskon familj!! Fint att du fick några lugna stunder borta utan massa rop mamma, mamma... det gäller att fånga dessa goda stunder mitt i allt det tuffa😬💪🏿!

Svar: Vilken tur, för det fick de till middag idag igen (pinsamt nog). Jag hinner inte laga mer än ett riktigt (någorlunda) mål mat om dagen. Om jag ska laga två ordentliga mål mat om dagen hinner vi liksom inget annat. Så nu på sommarlovet blir det lunchen som får stå för näringsintaget och middagen får bli nått enkelt. Barnen är nöjda för de brukar gilla det enkla bättre än den ordentliga maten.
Mamma bläckfisk

#2 - - Anonym:

Korv med bröd räknas absolut som middag i en trilling+ syskon familj!! Fint att du fick några lugna stunder borta utan massa rop mamma, mamma... det gäller att fånga dessa goda stunder mitt i allt det tuffa😬💪🏿!

#3 - - Karin:

Vill tacka för en fin blogg. Jag har samma avstånd mellan barnen som du, men dom är "bara" två. Hittade din blogg när jag var ensam med barnen en period och hade det ganska tufft. Att läsa om dig och din familj har gett mig perspektiv på min egen tillvaro och mycket kraft. TACK för att du delar med dig. Och att montera FYRA bilbarnstolar, alltså du är superkvinnan! :D :D (är bilbarnstolsansvarig i vår familj, sambon får spel bara han tänker på att försöka montera en)

Svar: Åh, tack! Vad glad jag blir av att höra att bloggen har varit till nytta för någon (mer än mig själv alltså, den är liksom lite terapi för mig)!
Mamma bläckfisk

Till top