mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Lekplatsprovrunda på Södermalm - några av de bästa lekparkerna i Stockholm

Livet i v�r familj, aktiviteter för barn Blecktornsparken, Bryggartäppan, Bästa lekparken, Bästa lekplatserna, Ensamstående, Lekpark, Lekplats, Mamma, Parklek, Rosenlundsparken, Skånegläntan, Stockholm, Södermalm, Tor Svae, Trillingar, fyrabarnsmamma Permalink0
Vilken toppendag vi har haft idag! Frustrationen imorse när inget av barnen ville äta frukost, eller klä på sig, eller borsta tänderna, utan istället bråkade med varandra och med mig, är helt glömd. För vi kom trots allt iväg och det blev en jättelyckad dag. Vi åkte till Stockholm och gjorde en lekplatsprovrunda på Södermalm. Det blev succé, trots att vi "bara" hann med tre lekplatser. Det var ju inte vilka lekplatser som helst, utan "de bästa någonsin" (enligt Matias). Vi besökte parkleken Skånegläntan som ligger i Rosenlundsparken, Bryggartäppan, och parkleken i Blecktornsparken. Helt fantastiska lekplatser alla tre. Allihop vann titeln bästa lekparken, men från olika recensenter; Matias tyckte Skånegläntan var bäst, Camila tyckte bäst om Bryggartäppan, Theo gav högst poäng till Blecktornsparken och Gabriel tyckte, diplomatiskt, att alla tre var bäst.
 
Själv tyckte jag Bryggartäppan var roligast att besöka. Parken är skapad av Tor Svae, som också har gjort Mulle Meckparken i Järvastaden och delar av Junibacken. Temat för parken är Stockholm (Södermalm) i slutet av 1800-talet. Där finns små trähus, en smedja, en labyrint, en miniversion av Barnängens tvålfabrik, och mycket annat spännande för barnen att leka med. Allt i barnens storlek. Så fint!!! Dessutom är den inhägnad så jag slapp oroa mig för att något av barnen skulle få för sig att ge sig i väg på egna äventyr ute på stan.
 
Parklekplatserna som vi besökte var båda två jättestora och fulla med roliga saker för barnen att prova. De har klättrat, gungat, cyklat, trampat, sprungit, hoppat och lekt för fulla muggar, men hann ändå inte prova allt.  Att hålla reda på alla barnen på så stora ytor är lite svettigt.  Men jag hade hjälp av barnens (vuxna) kusin som tur var. Jag vågar inte ge mig iväg till stan själv med alla barnen.  
 
Bananpaus.
 
Den ena spindeln i detta nät är min Matias.
 
 
Tut-tut, Theo åker tåg.
Matias har trampat, och trampat, och trampat och trampat idag. Trampbilarna var
det roligaste, tyckte han.
 
 
 Höjden av lycka! Camila älskar hästar.
 
 
 Tre små pojkar i en labyrint.
 
Det kom en liten skur på eftermiddagen. Det hindrade dock inte Matias. Det går
ju att cykla med regnponcho på sig.
 
 
 
 
 
 
 
Till top