mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Tandoperation

Livet i v�r familj Ensamstående, Mamma, bläckfisk, fyrabarnsmamma, implantat, operation, tand, tandläkare Permalink0
Att operera in ett tandimplantat är måttligt roligt när en har fyra små barn att ta hand om samtidigt (om ni undrar vad som hänt min tand kan ni läsa om det här). Att förklara för tre treåringar och en femåring att mamma inte kan prata så mycket idag för hon har ont i munnen hjälper inte, tro mig, jag har försökt säkert femtio gånger vilket i sig innebär en hel del pratande.  Att komma undan från att svara de miljoner frågor som mina barn har är stört omöjligt.  Frasen "idag har mamma ont och får inte anstränga sig, så ni måste hjälpa mig och vara lite extra snälla mot mig idag" funkade inte heller.
 
Nu är i alla fall implantatet insatt till slut. Mer än ett halvår efter att tanden gick sönder. Två gånger har jag fått skjuta upp operationen, först på grund av sjuka barn och sen för att jag var sjuk själv. Men än är det inte klart. Det visade sig att jag har tunt tandben vilket gjorde att de behövde bygga upp med mer ben (jag undrar vad de fick det från??). Så istället för att vänta i ca 8 veckor för att det ska läkas och jag äntligen ska få min tand kommer det nu att ta 3-4 månader! Och räkningen ökades på med ytterligare några tusenlappar (tack och lov för kreditkort!).  Dessutom är risken för komplikationer, som kan ställa till det så illa att det inte blir någon implantattand alls till slut,  ganska hög. Så nu gäller det att hålla tummarna!!
 
"Undvik att böja dig" ner sa tandläkaren, så röran som barnen har ställt
till med får ligga kvar.
Till top