mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Jag är en jojo

Livet i v�r familj Ensamstående, Mamma, bläckfisk, flytande föda, fyrabarnsmamma, implantat, mammablogg, operation, tand Permalink1

En intressant konsekvens av min tandoperation häromdagen är att jag har blivit medveten om hur många gånger jag böjer mig ner varje dag. Alltså, det är helt galet! Jag är en jojo! 

 Mina förhållningsorder efter operationen var att under två dagars tid bara äta kall, flytande, föda och att ta det lugnt och undvika att lyfta och att böja mig ner. Jag trodde nog att förhållningsordern om att bara äta kall, flytande, föda skulle bli svårast att följa. Men det har inte varit några problem alls. Tvärtom, det var rätt smidigt att inte behöva tänka på mat.  Att leva på filmjölk och smoothies går hur bra som helst har jag märkt (åtminstone i två dagar). Fast kallt kaffe är rätt trist förstås, men det är jag van vid sen dess att trillingarna var pyttisar och jag aldrig hann få i mig kaffet innan det blev kallt.

Förhållningsordern om att inte lyfta och inte böja mig ned har däremot varit helt omöjlig att följa. Jag har lyft barn en del, precis som jag alltid gör, men har försökt att göra det så försiktigt som möjligt. Det har gått bra, bortsett från några rätt ansträngande lyft av barn som kastat sig på marken i protest (ett vanligt förekommande fenomen i denna familj). Att undvika att böja sig ner är däremot helt omöjligt! Hur sjutton gjorde jag när jag var gravid med trillingarna och magen var så stor att jag inte kunde böja mig ner (jag tippade över om jag försökte)? Böjde jag mig mindre när jag bara hade ett barn?

Saker och ting hamnar på golvet/marken precis hela tiden verkar det som. Barnen tappar saker var och varannan sekund och jag är inte mycket bättre själv. Rätt ofta hamnar även barnen på golvet/marken och behöver hjälp upp (det händer inte mig lika ofta). Till det tillkommer allt stök som barnen ställer till med, som också i stor utsträckning är koncentrerad till golvet. Så om jag inte böjer mig ner och plockar upp saker (eller barn) typ 50 gånger i timmen, får vi snart vada fram i ett hav av saker. Tur att jag är böjlig (förutom när jag har tandoperarat mig)!

 Fördelen med att vara satt på en diet
som består av endast kall, flytande, föda
är att en kan dricka islattes utan dåligt samvete.

 

#1 - - Agneta:

Ja visst är det konstigt! Jag gjorde mig illa i vänsterhanden och tänkte att det skulle gå bra, jag är ju så högerhänt. Men oj vad mycket jag använder vänstern till, det hade jag ingen aning om! :O
En sak som jag funderar på när jag läser din blogg, är om du inte har rätt till stödfamilj? Tänker att få bli avlastad en helg i månaden skulle göra underverk för sömn och humör.

Svar: Oj, hoppas att det är bra nu! Det räcker ju oftast inte ens att ha två händer, så att ha en hand skadad är ju jättefrustrerande (jag bröt höger handled en gång i tiden, var helt handikappad, vänster hand funkar ju inte ens för att borsta tänderna med).
Du har rätt, en helg i månaden för sömn och vila är precis vad jag skulle behöva för att klara av och orka vara en (tillräckligt) bra mamma till mina barn. Jag har dialog med kommunen om eventuell stödfamilj i framtiden, men än så länge är trillingarna lite för små för det. Jag har också lite försiktiga förhoppningar om att barnens pappa ska vilja ta mer ansvar för barnen när de blir större (det blir ju lite lättare då) och kanske kunna ha dem någon gång ibland så att jag får vila lite. Det vore ju den bästa lösningen för barnen om det skulle gå att få det att fungera.
Mamma bläckfisk

Till top