mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Bio och lunch med Matias

Livet i v�r familj, aktiviteter för barn Bio, Ensamstående, Mamma, Pettson och Findus, Pettson och Findus - juligheter, bläckfisk, femåring, fyrabarnsmamma, gnäll, juligheter, mammablogg Permalink0
Idag har jag haft en mysdag med Matias. Vi var på bio, lunchade och shoppade lite kläder till Matias.  Efter ett långt jullov, som vi till stor del har spenderat instängda inomhus eftersom det hela tiden varit något av barnen som har varit sjukt, så kändes det som att vi behövde det både jag och Matias. Matias behövde en paus från sina syskon och få ha mig för sig själv en stund och jag behövde få fokusera på ett barn och känna mig som en riktig mamma. Det viss säga en sån mamma som lyssnar på och har en dialog med sitt barn. För att vara inomhus många dagar i streck, med fyra uttråkade barn och en uttråkad mamma hopträngda i en liten lägenhet, 24 timmar om dygnet, är lite grann som att delta i ett gnäll- och bråkmaraton. Och när det enda en hör är gnäll, tjut, kiv och bråk, och detta dessutom kombineras med att varje försök till kommunikation blir avbruten var tredje sekund, så stänger en till slut av de mekanismer i hjärnan som bearbetar och tolkar ljud. Åtminstone gör jag det.
 
Filmen vi såg var Pettson och Findus - juligheter, en rätt söt film som handlar om att våga ta emot hjälp. Matias tyckte om filmen. Fördelen med att se en julfilm i mitten av januari, när alla är trötta på allt som har med julen att göra, är att en får ha hela biosalongen för sig själv. Det var bara jag och Matias där.
 
Charmig Findus på bioduken.
 
 
Lyxlunch (pannkakor är den bästa mat som finns tycker Matias).
 
 
Världens sötaste pannkaksätare.
 
 
Dagens citat (fråga): "Mamma, vem var den första människan?". 
 
 
 
Till top