mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Låta friska syskon gå på föris eller inte?

Livet i v�r familj, sjuka barn 48 timmars regel, Barn, Diarré, Ensamstående, Kräksjuka, Mamma, förskola Permalink2
Tänk om det är ljuset i slutet på tunneln som jag börjar skåda!! Vågar jag hoppas? Idag har nämligen alla barnen varit friska och pigga, bortsett från att ett barn hade diarré imorse (bara en gång, men ordentligt). Matias och Theo fick överlyckliga gå iväg till förskolan (tack snälla C för att de fick gå med er!!). Har vi tur (snälla låt oss ha det!) så kan denna kräk- och bajssjukepärs kanske vara över när det har passerat 48 timmar från diarrén imorse, för sen dess har hon varit hur pigg som helst,
 
Om någon funderar över hur jag kunde låta två av barnen gå till förskolan idag trots att deras syskon fortfarande inte var helt frisk imorse, så är mitt svar på det att om personalen på förskolan tycker att det är ok så tycker jag det också. Matias och Theo har hållits i karantän tillsammans med sina kräkiga och diarréiga syskon i denna lilla lägenhet i en och en halv vecka nu, trots att de inte har varit sjuka själva, så det kändes som tortyr mot dem att inte låta dem gå. Men visst, helt 100% säker på att inte de också kommer att insjukna kan jag inte vara. Som tur var gick allt bra och de höll sig friska hela dagen. Att bara ha två barn hemma (Gabriel är frisk nu men i 48 timmars karantän fortfarande) gjorde det dessutom möjligt för mig att äntligen kunna rengöra ordentligt här, vilket kändes oerhört nödvändigt, framför allt för att få bort alla smitthärdar.
 
Anledningen till att jag tar upp detta med att låta friska syskon gå till förskolan är att jag fick en kommentar på mitt inlägg häromdagen som lyder så här:
 
Usch, vilken pärs! Dock undrar jag en sak, om syskonen har /haft kräksjukan, tänkte du verkligen låta två av barnen gå till föris? För mig är det självklart att alla stannar hemma tills alla är friska/det gått minst 48h sedan det sjuka barnet blivit friskt (och inte sista spyan/diarré utan sedan barnet verkligen är bra). Eller fattade jag fel?           
 
Jag tänker att om folk reagerar på att jag ens tänker tanken (jag hade de facto alla barnen hemma den dagen) så kanske de är många som blir väldigt upprörda nu när de får höra att jag faktiskt gjorde slag i saken idag. Jag brukar faktiskt ha alla barnen hemma när någon har kräksjuka för att undvika att sprida smitta, men efter så här lång tid instängda allihop tillsammans i denna lilla lägenhet höll vi alla på att bli galna. Jag var verkligen helt slut och klarade inte längre av att vara en någorlunda ok mamma till mina barn. Efter att ha fått en dag för att städa undan allt äckligt virus under lite lugnare och tystare förhållanden (att ha två barn hemma är ju rena semestern i jämförelse med när alla fyra är här) har jag återhämtat mig lite och kan åter igen fungera som förälder.
 
 
Idag var barnens pappa här efter att ha varit på utlandsresa i fyra veckor.
Barnen fick jättefina tofflor i present.
         
#1 - - MALIN SUNDIN - MOM TO BE:

Detta är verkligen en jätte svårt fråga och sen har alla olika restriktioner vilket gör det ännu svårare att säga hur man ska och inte ska göra, och jag jobbar som förskollärare hehe.

Svar: Jag tycker ofta det är svårt att avgöra även vid förkylningar, men kräksjuka är ju ännu känsligare för där vill man ju verkligen inte sprida smitta. Barn måste ju igenom ett antal infektioner (ca 80 enligt 1177) för att utveckla sitt immunförsvar och så länge det inte finns några barn på förskolan som har behov av att särskilt skyddas från infektioner så tycker jag att barn som är pigga kan lämnas även om de är småförkylda (t.ex. lite snoriga). Men just kräksjukan är ju verkligen hemsk att behöva gå igenom så just den infektionen vill man undvika att sprida så gott det bara går. Samtidigt måste jag ju också se till mina barns bästa, och att hålla friska barn isolerade i en liten lägenhet i två veckor i streck är inte bra för dem (särskilt eftersom det påverkar min förmåga att vara en bra mamma i så stor utsträckning). Jag tycker också att det är svårt att avgöra hur länge de ska stanna hemma efter att de har piggnat till. 48 timmars regeln är ju tydlig och lätt att följa, men den kräksjuka som vi just har gått igenom tycks ha en inkubationstid på 4-5 dagar, så egentligen skulle alla barnen behöva stanna hemma så länge från det att sista syskonet har blivit friskt. Men det går ju inte, man får ju inte ha barnen hemma hur länge som helst. Efter en vecka krävs läkarintyg och det är inte alltid helt lätt att få ett sånt. På vår vårdcentral är det till exempel jättesvårt att få tider så risken är att man istället får sitta med ett friskt barn, i ett väntrum fullt av sjuka barn, och vänta i timmar bara för att få ett läkarintyg.
Mamma bläckfisk

#2 - - Michaela:

Jag förstår dig till 100%
Om någon skulle komma med någon dum kommentar angående det här är det dom som faktiskt inte förstår hur det är att ha och göra med att vara ensam med sjuka barn. Speciellt inte fyra och under en lång period.
Du gör helt rätt! Kram på dig!

Svar: Åh tack för stödet! Allt gick ju bra i alla fall, ingen av de som fick gå till förskolan blev sjuka så ingen smitta spreds vidare.
Mamma bläckfisk

Till top